اعتراض یک مستندساز به وزیر ارتباطات ؛ تاریخ را می‌فروشید؟ | هم‌اندیشی‌تان جعلی بود ؛ وعده مرمت عمارت مستوفی‌الممالک چه شد؟

چمدان: خدایار قاقانی، مستند ساز به بهانه پخش سریال «از یاد رفته‌ها» که عمارت تاریخی مستوفی‌الممالک لوکیشن بخشی از آن است، متنی خطاب به محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات منتشر کرد.

عمارت مستوفی الممالک پیش از این در اختیار شرکت پست بود که این شرکت بدون رعایت ضوابط مرمتی آن را در اختیار گروه‌های فیلم‌سازی گذاشته بود.

سال گذشته وزیر ارتباطات این شرکت را از مالکیت عمارت مستوفی‌الممالک خلع ید کرد و وعده مرمت آن را داد. مرمتی که هنوز اجرایی نشده است.

[caption id="attachment_222904" align="aligncenter" width="999"] جلسه هم‌اندیشی وضعیت عمارت مستوفی الممالک با حضور وزیر ارتباطات[/caption]

خدایار قاقانی سازنده مستند خونه درباره تاریخ عمارت مستوفی الممالک با انتشار عکسی از جلسه هم‌اندیشی وزیر ارتباطات برای این مرمت این بنا نوشت: چند نشان بر جعلی بودن نشست مذکور وجود داشت، اما به احترام استادان حاضر خاموش شدم، اما با پخش این سریال و اثبات جعل‌های آن؛ لازم است که به آن‌ها اشاره کنم.

۱- نخستین جعل زمانی اتفاق افتاد که از خاندان بزرگ مستوفی حتی یک نفر را به این نشست فرا نخواندید.

۲- دومین اتفاق، بلاتکلیفی مجموعه تحت امرتان در قبال عمارت بود؛ یعنی حتی انقدر میرزاحسن مستوفی را نمی‌شناختید که بدانید او کلکسیونر بزرگی در پروانه، ساعت، پیپ و چند قلم دیگر از جمله تمبر(توسط محمد مستوفی) بوده و این عمارت می‌تواند موزه‌ای درباره این پدر و پسر خوش‌نام تاریخ باشد.

۳- شما جلسه را نیمه‌کاره رها کردید؛ و این تعبیرش بی‌اهمیتی نسبت به موضوع نشست و حضور حضرات انوار، حدادی و تکمیل همایون و باقی حضار بود!

۴- همکاران شما در روابط عمومی وزارت تحت امرتان؛ مستند بنده با نام «خونه»(درباره عمارت مستوفی‌الممالک) را تکه‌پاره کرده و با چسباندن کپشن و تغییرات وحشتناک به عنوان خروجی خودشان و بدون ذکر کوچکترین نامی از سازنده فیلم(یعنی بنده)و عوامل آن، در آن مراسم پخش کردند، و حتی نگفتند این مستند برای سال ۱۳۹۱ است و آن موقع هنوز خانه، سلامتی بیشتری داشت.

۵- گفتنی‌ست بنده هم به دعوت و دستور استاد حدادی به آن نشست آمدم و گرنه روابط‌عمومی‌تان چون آن «بلا» را سر فیلم بنده درآورده بودند، حاضر نبودند، در آن نشست باشم! اگر هم فیلم نشست را نگاه کنید، گفته‌ام که حاضرم فیلمم هزاربار تکه پاره شود، اما این عمارت را مرمت و حفظ کنید!

۶- شما در آن نشست گفتید که وزارتخانه تحت امرتان، خود را مالک عمارت نمی‌داند و موظف است که آن را برای تاریخ و مردم مراقبت کند و در اختیارشان بگذارد. می‌شود پاسخ دهید چگونه به سریال «ازیاد رفته‌ها»- که هم‌اکنون هم در حال پخش است - اجازه داده‌اید که این‌گونه «بلا» بر سر این عمارت درآورند؟ این گروه هر کاری خواسته با عمارت کرده است و ستون‌ها را سر خود رنگ کرده و ....!

آیا این فروش تاریخ نیست؟ آیا این فروش همان امانتی نیست که قرار بود سالم به دست مردم برگردانید؟ چقدر فروش؟ نگهداری پس کجاست؟ مراقبت چه می‌شود؟
هر آن‌چه که به دست دوستان رسیده است، خراب کرده‌اند و تبدیل شده است به سرمایه چرک و پول! بس نیست؟ به عنوان فیلمساز مستند «خونه» و به عنوان شهروند، پاسخ صریح و روشن از شما می‌خواهم!

[related-post id="37834"]

[related-post id="199902"]

به گزارش چمدان، عمارت مستوفی الممالک خانه‌ای قاجاری با قدمت بیش از ۱۲۰ سال است که به نوعی نمایانگر تاریخ معاصر ایران است. نخستین کابینه مشروطیت در این خانه تشکیل شد به این دلیل به این عمارت لقب خانه سیاسی تهران داده‌اند. همچنین این خانه محل زندگی و کار یکی از اصیل‌ترین دولت مردان قاجار و پهلوی، میرزا حسن خان مستوفی الممالک بوده است. میرزاحسن مستوفی الممالک فرزند میرزا یوسف مستوفی آشتیانی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجاربود. او از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است.
کد خبر 222900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =