۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
غذاهای خیابانی

دونر یا کباب از غذاهای سنتی آنتالیا در غرفه های خیابانی از لذیذترین غذاهای ترکی به شمار می رود که در آنتالیا و تور آنتالیا به فروش می رسد. این ساندویچ گوشت فشرده، تنها 3 تا 4 یورو می باشد و ساندویچ دونر مرغ کمی گران تر است که با ماست سرو می شود. جگر مرغ و کوفته را هم با همان قیمت میتوان در خیابانهای آنتالیا تهیه کرد..

غذاهای خانگی

برای داشتن یک تجربه عالی و غذایی ارزان، به مکانهایی بروید که غذای خانگی سرو می کنند. میتوانید با 5 لیره یک دلی از عذا در بیاورید. یک وعده غذای معمولی با سوپ و سالاد شروع می شود. بعد از آن یک کاسه سوپ سبزیجات و گوشت و برنج و ماکارونی می آورند.اگر بخواهید میتوانید به جای سوپ دسر سفارش دهید.

پاید

پاید یک پیتذای ترکی می باشد. یک تکه نان نازک که با گوشت و سبزیجات و پنیر سرو می شود. شکل سنتی این پتزا دراز و نازک می باشد. میتوانید با پنیر و سوسیس یا پپرونی سفارش دهید و تنها 5 لیره بپردازید.

غذاهای ساحلی

نباید قبل از خوردن غذاهای ساحلی ارزان از آنجا بروید! در مورد رستورانهای ساحلی گرانقیمت حرف نمیزنیم بلکه از فروشنده های دوره گرد ساحلی میگوییم که غذایی لذیذ و ارزان می فروشند.

غذاهای آنتالیا

غذاهای محلی آنتالیا بسیار متنوع و فراوان است و از جمله نمونه‌های آن می‌توان به سالاد پیاز (Taratorlu piyaz)، لابا (laba)، هیبش (hibeş)، کباب ساج (sac kavurması)، کباب تنوری (tandir kebabı)، کوله (Kolle )، شاکشوکا (saksuka)، انواع بورک (borek)، کشکک (keskek) اشاره کرد.

بلغور گندم یکی از مواد اولیه پایه در آشپزخانه ترکیه محسوب شده و غذاهای فراوانی بر حسب ذائقه مردم منطقه از آن تهیه می‌شود. در آنتالیا و تور آنتالیا  نیز از ترکیب این ماده با لوبیا، نخود، باقلا و ذرت غذایی مقوی به نام کوله (kolle) تهیه شده و همراه با آب لیمو، پودر فلفل قرمز، رب انار و گردو سرو می‌شود.

ساج وسیله‌ای شبیه به ماهی تابه است که از آن برای تهیه نان استفاده می‌شود، ولی در آنتالیا از این وسیله برای تهیه غذایی از گوشت گاو استفاده می‌شود و نام غذا نیز برگرفته از آن (sac kebabi) است. از جمله مواد اولیه این غذا می‌توان به گوشت گاو، پیاز، فلفل، گوجه فرنگی، نمک و سایر ادویه‌ها اشاره کرد.

کباب تنوری بره نیز یکی از محبوبترین و خوشمزه‌ترین غذاهای آنتالیا است که گوشت بره با ادویه‌هایی مانند نمک و آویشن پخته شده و دارای طعم ترد و لذیذی است.

پیاز بر خلاف وجه تسمیه آن در فارسی نام نوعی سالاد است که از ترکیب لوبیای سفید، سیر، روغن زیتون، سرکه، لیموی تازه و ارده به عنوان چاشنی در کنار غذاها به ویژه محصولات دریایی عرضه می‌شود. هیبش نیز ترکیبی مشابه به پیاز داشته و در آن به جای لوبیا از ادویه‌جات مختلف استفاده می‌شود.

شاکشوکا (saksuka) نیز یکی دیگر از چاشنی‌ها یا به عبارتی دورچین‌هایی است که از ترکیب سبزیجات تازه مانند بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی به همراه سس مخصوص در کنار غذاها سرو می‌شود.

آنتالیا شهری ساحلی محسوب می‌شود و از این رو، انواع محصولات دریایی شامل ماهی، میگو، کالاماری و .... صید روز با چاشنی‌های مختلف تهیه و با دورچین‌های مختلف عرضه می‌شوند. بنابراین، اگر طرفدار غذای دریایی هستید، رستوران‌های دریایی آنتالیا را از دست ندهید. گفتنی است تفاوت طعم را می‌توان در شیوه‌های پخت نیز تجربه کرد؛ یکی از این غذاهای دریایی معروف ماهی با سس سیر تابه‌ای (taratorlu balik tavasi)  است.

این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی محیط بسیار مناسبی برای پرورش سبزیجات تازه‌ است که به طبع آن دسرهای آنتالیا نیز از همین محصولات تهیه می‌شوند. از جمله این دسرهای طبیعی و خوشمزه می‌توان دسر بادمجان، دسر کرد تنبل، ملاس نارنج و ترنج را نام برد. همچنین آنتالیا به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل محیط بسیار مناسبی برای رشد و پرورش مرکباتی مانند گریپفروت، لیمو، پرتقال، نارنج، ترنج و سایر اعضای این خانواده است. اهالی منطقه نیز مرباهای تازه و خوشمزه‌ای را از این میوه‌ها تهیه می‌کنند، که می‌توان به هنگام گذر از بازارچه‌های محلی به قیمت مناسبی آن‌ها را تهیه کرد. دسر کدو تنبل یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای آنتالیا به شمار می‌رود که با استفاده از کدو تنبل، ارده،گردو و شکر تهیه شده و پس از صرف غذاها و به میژه غذاهای دریایی توسط رستوران‌ها به مشتریان پیشنهاد می‌شود.

بورک آنتالیا

و بالاخره رسیدیم به بورک  در تور لحظه آخری  آنتالیا که شاید اسمش را شنیده باشید ، بورک ترکیبی است از خمیر یوفکا که بسیار نازک است با گوشت و سبزیجات محلی که علاوه بر آنتالیا در نقاط دیگر ترکیه نیز تهیه می شود و همچنین شهرت جهانی دارد و در کشورهای دیگر نیز می توانید بورک را ببینید و میل کنید ، جالب است بدانید که در آنتالیا نوعی سالاد تهیه می شود که " پیاز " نام دارد که شامل لوبیا سفید ، سیر ، روغن زیتون ، سرکه ، لیموی تازه و ارده است و در کنار غذاهای مخصوصا دریایی سرو می گردد ، " هیبش " هم نوعی دیگر از سالاد است که تنها تفاوت آن با پیاز استفاده از ادویه‌ جات مختلف به جای لوبیا سفید می باشد ، علاوه بر این ها شاکشوکا که در حقیقت غذا نیست و به عنوان چاشنی‌ و دورچین غذا بیشتر معروف است و تهیه شده از سبزیجات تازه مثل بادمجان ، فلفل و گوجه فرنگی که یک سس مخصوص به آن ها اضافه می شود و دور غذا چیده می شود ، هم از محبوبیت خاصی در آنتالیا برخوردار است

به گزارش سفر باتو ، آنتالیا با سواحل زیبایش در کنار دریای سورمه ای رنگ مدیترانه قرار دارد و بدون شک یکی از شهرهایی است که در داشتن محصولات دریایی مثل ماهی ، میگو و دیگر آبزیان حرفی برای گفتن دارد و جالب است که در این شهر تمامی محصولات دریایی تازه و به روز سرو می گردنند و اگر دریایی خور هستید به رستوران‌های دریایی آنتالیا سری بزنید و لذت ببرید از طعم خاص و دل انگیز غذاهای آن ها و یکی از این غذاهای بسیار خاص و خوش طعم که تهیه شده از ماهی با سس سیر تابه ‌ای است ، " taratorlu balik tavasi  " می باشد.

کوربا:سوپی لذیذ

شاید باورتون نشه ولی یک سوپ ساده از محبوبیت زیادی در ترکیه برخوردار است و اگر دیدید مردم آن را برای صبحانه نوش جان می کنند، تعجب نکنید.. سوپ گوجه، سیرابی، مغز گوسفند و یا سوپ زبان را امتحان کنید.. سوپ کلم سیاه یک غذای سنتی در شمال شرق ترکیه در منطقه دریای سیاه می باشد

کومپیر: سیب زمینی پخته

کومپیر یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی در شهرهای ساحلی ترکیه مثل انتالیا می باشد.. سیب زمینی که بیرونش برشته شده و داخل آن نرم و پخته شده است.. می توانید آن را با پنیر، سوسیس، ترشی و سالاد روسی میل کنید.. علاوه بر آنتالیا در اورتاکوی استانبول هم این غذا را زیاد خواهید دید..

پاید یا لاهماکون

پاید یکی از غذاهای محببو ترکیه که در رستوران های سنتی سرو می شود.. یک پوسته نازک شیرین که با  پنیر، تخم مرغ، تکه های گوشت، مرغ یا ماهی تن پر شده و بعد آن را در یک اجاق سنگی داغ می گذارند.. که البته تقریبا شبیه پیتذا می باشد که با سالاد سرو می شود.
کد خبر 222850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =