چمدان: سردیس رودکی، حافظ، سعدی و فردوسی حماسه سرای بزرگ ایران که از بزرگترین و مشهورترین مفاخر فرهنگی ایران در محل سفارت کشورمان در مسکو رونمایی شد. این پروژه طی چنده ماه گذشته به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا شده است.

رونمایی از سردیس حافظ، سعدی، فردوسی و رودکی در سفارت ایران در مسکو

آلبوم تصاویر سفرای ایران در روسیه از ابتدا تا امروز (طی محدوده زمانی بیش از چهارصد سال) پروژه دیگری است که امروز محمد جواد ظریف از آن رونمایی کرد. این آلبوم شامل تصاویر سفرا و دوره سفارت آنها در روسیه است و حاصل جستجو در آرشیوهای مختلف است که کلیه سفرای ایران در روسیه از زمان تاسیس سفارت مقیم را در این کشور را در برگرفته است.

از جمله اقدامات قبلی سفارت در زمینه نصب تندیس مفاخر ایرانی در روسیه می‌توان به نصب و رونمایی مجمسه خیام در شهر آستاراخان در 2 سال پیش از این اشاره کرد. سفارت ایران در مسکو همچنین نصب سردیس چهار تن از شعرا و مفاخر فرهنگی ایران در چهار شهر ولادی قفقاز، ماخاچ قلعه، نیژنی نوگراد و سن پترزبورگ در دستور کار خود دارد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

20 سال پیش از این نیز با پیگیری طرف ایرانی، مجسمه فردوسی در محل کتابخانه ادبیات خارجی مسکو نصب شد. همچنین مرمت ساختمان قدیمی سفارت و آثار ارزشمند تاریخی و هنری موجود در آن طی یکسال و نیم گذشته انجام شده و تزئینات داخلی بنا و اشیاء نفیس آن توسط تیمی از استادکاران ایرانی مرمت شده است.

علاوه بر این با انجام کار پژوهشی پیرامون آثار ارزشمند موجود، برای تابلوهای نقاشی شناسنامه استخراج شده است.

ساختمان قدیمی سفارت که بیش از 200 سال قدمت دارد، در سال 1816 بنا شده و از سال 1921 سفارت ایران در این ساختمان استقرار یافته است. این ساختمان تا سال 1991 به عنوان رزیدانس سفیر و بخشی از فضای کاری سفارت مورد بهره برداری بوده است. اکنون این ساختمان کاربری تشریفاتی داشته و محل برگزاری برخی از دیدارها و برنامه های تشریفاتی سفارت است.
کد خبر 222500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =