زیگورات سیلک ؛ افق آغاز ایلامی در ایران

 چمدان: کرسی ترویجی «افق آغاز ایلامی در ایران» با حضور مرتضی حصاری باستان شناس و دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان به عنوان سخنران، عباس مقدم و علیرضا سرداری استادیارهای پژوهشکده باستان شناسی به عنوان ناقدین برگزار شد.

حصاری نخست بحث‌های زمانی، گاهنگاری، مطابقت‌ها و تشابهات فرهنگی بین جنوب غرب ایران و بین النهرین را به صورت خاص مورد بررسی قرار داد و گفت: یک قطب آغاز ایلامی که می‌توانیم درمرکز فلات ایران داشته باشیم در دشت ورامین است.

این باستان شناس افزود: امتداد این قطب به ساوجبلاغ (محوطه ازبکی) و دشت ورامین (تپه سفالین، شغالین، زواره ور و تقی آباد) می‌رسد.

وی در ادامه یافته‌های این مراکز را به عنوان کانون معرفی کرد و افزود: در مطالعه تطبیقی باید جنوب غربی ایران به محوریت شوش با بین النهرین مورد مطالعه قرار گیرد تا مشابهت‌های فرهنگی آنها ارزیابی شود.

او اظهار کرد: لزوم معرفی این فرهنگ به عنوان دوره  آغاز تاریخی ایران تشکیل یک گروه تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی به عنوان دوره آغاز تاریخی است.

در ادامه نشست مواردی از سوی ناقدین مطرح و نتایج در قالب جمع بندی ارائه شد. در مورد نام بردن از آغاز ایلامی برای فلات ایران، بهترین نمونه زیگورات سیلک عنوان شد که باستان شناسان و معماران ایرانی و آلمانی همچون صادق ملک شهمیرزادی با بررسی و تاریخ گذاری دقیق آن را زیگورات دانسته‌اند. این در حالی است که تاریخ نگاری که از طریق کربن 14 به این بنا منتسب شده و آن را متعلق به قرون 6 و 8 پیش از میلاد می‌داند مربوط به زیگورات سیلک نبوده ومتعلق به ریخته‌هایی است که توسط سر کارگر فنی این محوطه (فینی) جمع آوری شده است.

بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنکی نیز پیشنهاد داد در مورد آغاز ایلامی با همکاری پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه این کرسی‌ها به صورت جزئی‌تر مثلا در بخش مهر، آثار مهر، گل نوشته‌ها، معماری و ... برگزار و به ارائه الگویی منجر شود تا در نهایت بخش آغاز تاریخ ایلام مشخص شود.
کد خبر 222230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =