چمدان: بازار تاریخی عودلاجان سال 95 پس از چند سال مرمت افتتاح شد. شرط مرمت بازار این بود که پس از اتمام کار کسبه همه مغازه‌ها را به فروشگاه صنایع دستی تبدیل کنند. مرمت عودلاجان با همه حواشی‌اش به پایان رسید اما ایده گذر صنایع دستی در این بازار هرگز رونق نگرفت. با وجود افتتاح‌های مختلف، بسیاری از کسبه دکان‌های خود را بسته یا به شغلی غیر از صنایع دستی مشغول بودند. اتفاقی که با تفاهم اولیه بین مالکان، شهرداری و میراث فرهنگی تناقض داشت، با این وجود جز چند دکان، صنایع دستی وارد این بازارچه نشد و عودلاجان سوت و کور ماند.



بازار عودلاجان با سابقه بیش از سیصد سال یکی از بخش‌های مهم بازار تهران است. هر چند جدا افتادن این بازار از عرصه مرکزی بازار تهران باعث ناشناخته بودن آن شده است. بازار عودلاجان زمانی مرکز فروش پلاستیک و بعد از آن پاتوق سراجی‌ها بود و اگر پروژه مرمت این بازار کلید نمی‌خورد، احتمالا این گذر این روزها در اختیار کیف فروش‌ها قرار داشت. پس از بی‌توجهی اداره میراث فرهنگی استان تهران به وضعیت این گذر تاریخی، حالا بخش صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در تلاش است که رونق را به این بازار برگرداند. به تازگی گذر تاریخی عودلاجان رنگ و رونقی گرفته است. گذری که حالا می‌کوشد مقصدی گردشگری در دل بازار بزرگ تهران باشد.



این روزها قطارهای برقی گردشگران را به طور رایگان از انتهای خیابان باب همایون مسافر تاریخ می‌کنند و تا بازار صنایع دستی و گردشگری عودلاجان می‌برد. در پروژه جدید این گذر تاریخی، فضای عمومی عودلاجان در اختیار هنرمندان صنایع دستی و گروه‌های موسیقی گذاشته شده تا توجه مخاطبان بازار تهران را جلب کند.

آرش سرلک، بهره بردار فضای عمومی عودلاجان می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی راسته بازار عودلاجان، بسته بودن تعداد زیادی از دکان‌ها بود. ما حالا این فضا را با میزهایی که چیدیم در اختیار هنرمندان صنایع دستی می‌گذاریم تا بسته بودن دکان‌ها به چشم نیاید و بازاری هم برای صنایع دستی ایجاد شود. برخی از میزها هم به طور رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته تا نحوه ساخت محصولات خود را به نمایش بگذارند.

سرلک درباره دکان‌های بسته بازار می‌گوید: برخی از کسبه برخلاف تفاهم خود در مشاغلی غیر از صنایع دستی مشغول هستند که می‌توان با آنها برخورد قهری داشت اما قرار است آنها را با ایجاد رونق در بازار ترغیب به تغییر صنف کنیم. اگر رونق بازار عودلاجان برای یک گذر گردشگری و صنایع دستی در دل بازار تهران شکل بگیرد، صاحب دکان‌های تعطیل هم به فکر باز کردن دکان‌های خود خواهند افتاد.

بازار عودلاجان طی دو ماه ابتدای امسال روزهای متفاوتی را شروع کرده است. بازاری تاریخی که می‌تواند مرکز اصلی گردشگری بازار تهران باشد و همچنین گردشگران را به خرید صنایع دستی تشویق کند.

گزارش ویدیویی چمدان از حال این روزهای بازار عودلاجان را ببینید:
کد خبر 222223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =