پستی و بلندی‌های دریایی و آبی کشور صاحب اسم می‌شوند | جاذبه‌های گردشگری آبی کشور هم دارای اسم رسمی می‌شوند

چمدان: مسعود شفیعی با بیان این مطلب افزود: همان‌طور که در دریاها و اقیانوس‌ها جزایر متعدد وجود دارد در کف دریاها نیز بالاآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی وجود دارد یا بعضاً کریدورهایی در دریاها تعریف شده است به آن‌ها عوارض دریایی گفته می‌شود که باید شناسایی شوند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در بندر شهید رجایی برای اینکه شناورهای بزرگ با تُناژ بسیار بالا وارد این بندر شوند کریدوری تعریف شده که اگر شناورها خارج از آن حرکت کنند با مشکل مواجه می‌شوند و به گل می‌نشینند، تمام این‌ها می‌تواند به‌عنوان یک مشخصه و عارضه در دریا نام‌گذاری شوند.

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بر این اساس در حال شناسایی این‌گونه مکان‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها هستیم چون برای دریانوردان بسیار با اهمیت است، البته مکان‌های مختلف و زیادی نام‌گذاری شده‌اند که ممکن است در نقشه‌های دریایی ما وجود نداشته باشند که باید تمام آن‌ها را شناسایی و وارد نقشه کنیم.

وی تأکید کرد: برخی از این عوارض ممکن است با چشم غیرمسلح دیده نشوند اما برای دریانوردان که از نقشه بستر دریا استفاده می‌کنند بسیار اهمیت دارد ازاین‌رو شناسایی این عوارض دریایی الزامی است.

شفیعی با بیان اینکه دریانوردان از نقشه الکترونیک بستر دریا استفاده می‌کنند، گفت: نقشه‌ای است که بر اساس عمق خطوط، مسیر را مشخص می‌کند و باید تمام این خطوط شناسایی و نام‌گذاری شوند، مانند مثلث برمودا که دریانوردان باید از موقعیت جغرافیایی آن مطلع باشند.

وی به وجود خورهای فراوان در کشور اشاره کرد و توضیح داد: خور جایی است که گاهی آب با جزر و مد وارد ساحل می‌شود، عقب می‌رود و شبه تالاب‌هایی ایجاد می‌کند که خور نام دارند، بسیاری از آن‌ها فاقد نام هستند یا اینکه نام آنها جایی ثبت نشده‌اند، البته اطلس خورها را نیز تهیه کرده‌ایم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری ادامه داد: همچنین صخره‌هایی که کف دریا وجود دارند می‌توانند نام داشته باشند البته بعضاً نام دارند و دریانوردان میان خودشان آن‌ها را می‌شناسند اما عمومیت ندارد و بر روی نقشه‌ها هم نام‌گذاری نشده‌اند چون الآن نقشه‌های ما عموماً کدگذاری هستند.

وی اظهار داشت: حتی برخی از آن‌ها در مجموعه گردشگری نیز کاربرد دارند مثلاً دره مرجانی کیش می‌تواند جزو جاذبه‌های گردشگری باشد که در تلاشیم اگر نامی داشته باشند را تثبیت کنیم و اگر ندارند یک نام ایرانی برایشان انتخاب و ثبت کنیم.

شفیعی اظهار داشت: این نام‌گذاری شامل جزایر نیز می‌شود معمولاً جزایر نام دارند، البته گاهی در نام برخی از آن‌ها دچار تشتت می‌شویم که در هرصورت باید به اسناد و مدارک علمی و تاریخی مراجعه و از آن‌ها تبعیت کنیم.

وی گفت: این کارها توسط کمیته نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی انجام می‌شود و تمام این کارها با مراجعه به یک سری مستندات که در اسناد بین‌المللی وجود دارد انجام می‌شود و عموماً بخش حقوقی وزارت خارجه این موضوع را پیگیری می‌کند.

شفیعی با بیان اینکه شاید میلیون‌ها عارضه طبیعی داشته باشیم و تمام آن‌ها با سند و مدرک به کمیته نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی در سازمان ملل که ایران نیز عضو آن است ارجاع و بعد از بررسی تصمیم‌گیری می‌شود به ایرنا گفت: زمانی که کارها با ارائه اسناد و مدارک پیش برود هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به آن موضع بگیرد یا درصدد تغییر آن برآید مانند خلیج‌فارس که در تمام اسناد و مدارک تاریخ به همین نام آمده است بنابراین طی این سال‌ها کشورهای عربی هر چه تلاش کردند نتوانستند این نام درست را تحریف کنند.
کد خبر 221947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =