محوطه تاریخی باغ گلستان و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ثبت ملی می‌شوند | یک کلیسای تبریز و یک پادگان تهران هم واجد ارزش ثبت شدند

چمدان: مصطفی پورعلی با بیان این مطلب افزود: 86 اثر تاریخی از هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، فارس، قم، کردستان، لرستان و همدان پس از بررسی و تایید کارشناسان و صاحبنظران میراث‌ فرهنگی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.

وی افزود: در این کمیته به تفکیک 30 پرونده از استان فارس، 18 پرونده از استان آذربایجان شرقی، 11 پرونده از استان لرستان، 8 اثر از استان قم، 6 اثر از استان‌ آذربایجان غربی و 6 اثر از استان تهران، 5 پرونده از استان کردستان و دو پرونده از استان همدان مورد بررسی قرار گرفت.

پورعلی محوطه تاریخی باغ گلستان و کلیسای انجیلی تبریز، قلعه سنگان اشنویه، مسجد جامع مرودشت، حمام سیدان، خانه صالحی، مزرعه احمد آباد و تکیه روستای کاسوای قم، حمام حاج تراب و بازار بروجرد، ورزشگاه امجدیه، پادگان 06 مجموعه تاریخی سلطنت آباد و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را از شناخته شده‌ترین آثاری برشمرد که در این جلسه واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.

به گفته پورعلی با ثبت هر اثر در فهرست آثار ملی هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبتی برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

همچنین بر اساس قوانین مرتبط با ثبت هرگونه اقدام حفاظتی و مرمتی در آثار ثبتی با تأیید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیرخواهد بود.
کد خبر 221946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =