چمدان:محوطه موزه هنرهای معاصر تهران، باغ مجسمه است. این محوطه آثار شاخصی را از هنرمندان نامداری در سراسر جهان در خود جای داده‌ است که به معرفی آنها می‌پردازیم.

[caption id="attachment_221593" align="aligncenter" width="900"] «پیکر لمیده» اثر هنری مور [/caption]

[caption id="attachment_221594" align="aligncenter" width="600"] «پیکر لمیده» اثر هنری مور[/caption]

«پیکر لمیده» دوقطعه‌ای و سه قطعه‌ای، آثار برنزی اثر  هنری مور  است، این هنرمند انگلیسی آثاری در سراسر دنیا دارد که یکی از آنها در محوطه موزه هنرهای معاصر قرار دارد. آثار مور بیشتر فیگورهایی از بدن انسان است. «پیکر لمیده» در موزه هنرهای معاصر نیز همانند اغلب کارهای این هنرمند فیگور انسان را تداعی می‌کند. این هنرمند آثار دیگری در شهرهایی همانند هنگ‌کنگ، لندن، ونکوور، شیکاگو و ... دارد. آثار بسیاری از مور در محوطه‌های باز قرار گرفته‌ است.

[caption id="attachment_221595" align="aligncenter" width="640"] «اسب و سوارکار» اثر  مارینو مارینی[/caption]

«اسب و سوارکار» اثر  مارینو مارینی است، این هنرمند ایتالیایی پس از جنگ جهانی دوم در کارهای خود از اسب و سوارکار زیاد استفاده کرده‌است، برخی این مساله به فرار مردم میلان با اسب در زمان جنگ مرتبط می‌دانند. گفته می‌شود مارینی استاد برخی از بزرگترین هنرمندان ایرانی همانند پرویز تناولی و بهمن محصص بوده‌ است.

[caption id="attachment_221600" align="aligncenter" width="460"] «مرد در حال قدم زدن» و «زن ایستاده» اثر آلبرتو جاکومتی[/caption]

«مرد در حال قدم زدن» و «زن ایستاده» آثار مدرن و بسیار شاخص هنرمند سوئیسی آلبرتو جاکومتی هستند. از مجسمه مرد درحال قدم زدن 6 نمونه در دنیا وجود دارد که در فوریه ۲۰۱۰ یک نمونه از آن در یک حراجی لندن به قیمت ۱۰۴٫۳ میلیون دلار به فروش رفت که گرانترین اثر تاریخی فروخته شده در آن زمان بود و  لیلی صفرا، مجموعه‌دار لبنانی آن را خرید. تصویر این تندیس روی اسکناس 100 فرانکی سوئیس چاپ شده‌ است. این دو مجسمه به تازگی در فضای داخلی موزه هنرهای معاصر جای گرفته‌اند.

[caption id="attachment_221601" align="aligncenter" width="750"] «نقش جدی» اثر ماکس ارنست[/caption]

«نقش جدی» اثر ماکس ارنست، هنرمند آلمانی است که از پیشروان جنبش دادائیسم و سورئالیسم به حساب می‌آید. او در این تصویر دو حیوان را آفریده که یکی زن و دیگری مرد به نظر می‌آیند و انگار که بر تخت قدرت نشسته‌اند.

 

[caption id="attachment_221602" align="aligncenter" width="483"] اثر کارل اشلامینگر[/caption]

[caption id="attachment_221603" align="aligncenter" width="600"] اثر کارل اشلامینگر[/caption]

دو اثر بدون عنوان در این باغ مجسمه اثر کارل اشلامینگر، هنرمند مسلمان آلمانی است. او مدتی در ایران ساکن بوده و آثار مختلفی در تهران از او به چشم می‌خورد که معروف‌ترین آنها علاوه بر آثار موزه هنرهای معاصر، آبستره‌ای در محوطه کاخ نیاوران است. طراحی سازه‌های فلزی میدان امام حسین(ع) را نیز او بر عهده داشته و لوگوی سامان ملی انتقال خون ایران را نیز اشلامینگر طراحی کرده‌ است.

یکی از آثار او در باغ مجسمه، بلافاصله سرو که یکی از نقش‌های پرکاربرد در هنر ایرانی است را به ذهن می‌آورد اما فرم آن با سروهای معمول موجود در آثار ایرانی تفاوت دارد. اثر دیگر او در این محوطه بلندی و ایستادگی را تداعی می‌کند.

[caption id="attachment_221604" align="aligncenter" width="600"] «درمانگر» اثر رنه ماگریت |عکس: فرزام صالح[/caption]

«درمانگر» اثر رنه ماگریت بلژیکی از بزرگترین هنرمندان سورئال است. مارگریت به استفاده از طرح‌های گرافیکی ساده در آثار خود شهرت دارد و بسیاری از هنرمندان شهیر همانند اندی وارهول از او الهام گرفته‌اند.

[caption id="attachment_221605" align="aligncenter" width="500"] «ریتم در فضا»  اثر ماکس بیل[/caption]

[caption id="attachment_221606" align="aligncenter" width="720"] «ریتم در فضا»  اثر ماکس بیل[/caption]

«ریتم در فضا» اثر ماکس بیل هنرمند سوئیسی است و تنها اثر در باغ مجسمه است که از سنگ گرانیت قرمز، ساخته شده‌ است. او اعتقاد داشت اثر هنری باید قادر باشد با حداقل عناصر بصری، بیشترین معنا را انتقال دهد. ریتم در فضا نیز از زوایای مختلف اشکال متفاوتی را تداعی می‌کند.

[caption id="attachment_221607" align="aligncenter" width="400"] «در ستایش پابلو نرودا» اثر ادواردو چیلیدا[/caption]

«در ستایش پابلو نرودا» اثر ادواردو چیلیدا، هنرمند اسپانیایی است، این هنرمند در ابتدا دروازه‌بان تیم فوتبال رئال سوسیه‌داد بود اما پس از مصدومیت ورزش را کنار گذاشت و به هنر پرداخت، آثار هنری بسیاری از این هنرمند در سراسر جهان وجود دارد یکی از کارهای او در پاریس در مقابل ساختمان یونسکو قرار گرفته‌ است.

[caption id="attachment_221609" align="aligncenter" width="500"] «گلابی خاردار»  اثر الکساندر کالدر فولاد[/caption]

«گلابی خاردار» اثر هنرمند امریکایی الکساندر کالدر است که به خاطر ساخت مجسمه‌های متحرک شهرت دارد. این هنرمند آثاری در نقاط شاخص دنیا دارد. یکی از آثار او به مناسبت بازی‌های المپیک در مقابل ورزشگاه آزنک مکزیک نصب شده‌ است. گلابی خاردار از جنس فولاد ساخته شده‌ است.

[caption id="attachment_221610" align="aligncenter" width="600"] تقدیس  اثر پرویز تناولی[/caption]

«تقدیس» اثر پرویز تناولی مجسمه ساز مشهور ایرانی است، تناولی در ایتالیا درس خوانده و از پیشگامان مکتب سقاخانه محسوب می‌شود. تناولی چند مجموعه مجسمه مشهور دارد که یکی از آنها به به «قفل و قفس» مشهور است.

[caption id="attachment_221611" align="aligncenter" width="400"] اثر آرنولدو پومودورو[/caption]

آرنولدو پومودورو  هنرمند ایتالیایی به خاطر خلق مجسمه‌های کروی بسیار شهرت دارد، یکی از این مجسمه‌های کروی در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر است که از جنس برنز با پتینه طلا ساخته‌شده است. آثاری از این هنرمند در واتیکان و سازمان ملل هم قراردارد، این دو اثر او با اثری که در موزه هنرهای معاصر استشباهت بسیار دارند و نمادی از کره زمین به حساب می‌آیند.

[caption id="attachment_221612" align="aligncenter" width="1024"] مجسمه زن و مرد کشاورز | اثر داریوش صنیع زاده‌[/caption]

مجسمه «زن و مرد کشاورز» اثر داریوش صنیع زاده‌ است، این اثر  متعلق به موزه هنرهای معاصر نبود و پس از انقلاب اسلامی از جلوی ساختمان وزارت کشاورزی به باغ مجسمه منتقل شد. داریوش صنیع زاده مجسمه ساز و استاد سرامیک ایرانی است که در امریکا و دانشکده هنرهای زیبا تهران تحصیل کرده‌است.

[caption id="attachment_221614" align="aligncenter" width="800"] «ریشه‌ها و سنگ‌ها» اثر تونی کرگ[/caption]

«ریشه‌ها و سنگ‌ها» اثر تونی کرگ هنرمند آلمانی - انگلیسی است که در سال 1397 از سوی این هنرمند به موزه هنرهای معاصر اهدا شده‌است. او این کار را دیپلماسب فرهنگی و اقدامی در راستای صلح دانسته‌است.
کد خبر 221589

برچسب‌ها