14 نمونه سفالینه دشت ورامین مطالعه حفاظت و مرمت شد

چمدان: فاطمه علیمیرزایی مسئول بخش سفال  گروه پژوهشی حفاظت و مرمت، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی امروز«چهارشنبه» با اعلام این خبر گفت : پیرو توافقات به عمل آمده بین این پژوهشکده و هیات کاوش های باستان شناسی دشت ورامین پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت سفالهای به دست آمده از این محوطه در فاز اول اجرا شد .

او با بیان اینکه به جز یکی دو مورد، قطعات انتقالی دارای ویژگی‌های متفاوت و متنوع بودند تصریح کرد :بمنظور ادامه کار و طراحی اقدامات حفاظتی و مرمتی، با تکیه بر مشابهت ها این قطعات گروه بندی و تفکیک شدند .

علی میرزایی افزود : در ادامه قطعات مرتبط با 14 نمونه سفالینه متفاوت، انتخاب شد که در حال حاضر کار مرمت و بازیابی این  نمونه ها به اتمام رسیده است.

مسئول بخش سفال گروه پژوهشی حفاظت و مرمت، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت : این آثار به لحاظ زمانی متعلق به هزاره چهارم، عصر آهن و دوره ساسانی اند و در میان آن ها سفال هایی به رنگ های قرمز، خاکستری و نخودی به چشم می‌خورد.

وی افزود: علاوه بر انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی، به منظور دستیابی به حداکثر اطلاعات ممکن، مطالعه و بررسی‌های علمی نیز به صورت همزمان جهت پاسخگویی به سئوالات و دریافت داده‌هایی در حوزه مطالعات تطبیقی و تاریخی هر اثر، ویژگی‌های پتروگرافی، فیزیکی و مکانیکی بدنه‌ها، ساختار شیمیایی آثار، رنگدانه‌ها، لایه‌ها، لکه‌‌ها و رسوبات همراه از طریق مطالعات میکروسکوپی ، آنالیزهای شیمیایی و بررسی‌های طیف سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه (FTIR) در حال انجام است.

مسئول بخش سفال گروه پژوهشی حفاظت و مرمت، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: با تکمیل مطالعات در این مرحله، علاوه بر تعیین یک چارچوب کاری برای ادامه کار بر روی سایر قطعات و نمونه‌ها، نتایج در قالب مقالات علمی- پژوهشی، ارایه می شود.

او در پایان تصریح کرد : ادامه کار، بر روی مابقی قطعات، در مراحل بعدی پروژه دنبال خواهد شد.
کد خبر 221247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =