چمدان: معاون میراث فرهنگی استان تهران از ثبت ملی دو خانه تاریخی خبر داده است. خانه‌هایی تاریخی‌ای که در محدوده بین خیابان جمهوری و خیابان انقلاب قرار دارند. بخشی از بافت تاریخی تهران در این محدوده همچنان دست نخورده باقی مانده، با این وجود هجوم تجاری‌سازها معدود خانه‌های تاریخی این محدوده را تهدید می‌کند. خانه‌های تاریخی‌ای که یادگار اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی هستند و بخشی از سرگذشت شهر تهران را در خود جای داده‌اند. هر چند سازمان میراث فرهنگی ثابت کرده که قدرتی در حفظ بناهای ثبت ملی ندارد و حتی املاک تاریخی در اختیار این سازمان هم امکان تخریب دارند، اما ثبت ملی این بناها در بافت تاریخی تهران، می‌تواند نویدی از حفظ این محدوده تاریخی شهر باشد.

خانه خیابان گوهر شاد

خانه خیابان گوهرشاد کمی بالاتر از خیابان جمهوری یکی از بناهایی که روز گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شده، نام مشخصی ندارد. با توجه به اینکه محتویات پرونده ثبتی این بنا هنوز منتشر نشده، از قدمت و تاریخ این خانه اطلاعاتی در دست نیست. با این وجود این بنا احتمالا مربوط به دوره پهلوی است. تصاویری از این بنا را ببینید:

 







 

خانه خیابان روانمهر

یکی دیگر از بناهایی که روز گذشته ثبت ملی شد، خانه‌ای در خیابان روانمهر است. این بنا نیز در محدوده بین خیابان انقلاب و جمهوری قرار دارد. خانه‌ای که اطلاعات دقیقی از تاریخ و قدمت آن در دست نیست اما به نظر می‌رسد مربوط به دوره اواخر قاجار و اوایل پهلوی باشد. این بنای تازه ثبت ملی شده در اختیار یکی از شرکت‌های نشر است. تصاویر این بنا را ادامه ببینید:



[caption id="attachment_221245" align="aligncenter" width="768"] عکس: پیمان یزدانی[/caption]

[caption id="attachment_221243" align="aligncenter" width="768"] عکس: پیمان یزدانی[/caption]

[caption id="attachment_221244" align="aligncenter" width="768"] عکس: پیمان یزدانی[/caption]

[caption id="attachment_221242" align="aligncenter" width="1024"] عکس: پیمان یزدانی[/caption]

خانه‌های تاریخی زیادی همچنان هویت تاریخی شهر تهران را در این محدوده حفظ کرده‌اند. هویتی که زیر بار هجوم تجاری ساز‌ها و اجاره انباری از بین می‌رود. ثبت ملی می‌تواند نخستین قدم برای حفظ هویت تهران در این محدوده باشد.
کد خبر 221235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =