چمدان: کلیسای وانک که در منطقه نو جلفا در شهر اصفهان قرار دارد با نقاشی‌های تاریخی که سقف و دیوارهایش را پوشانده است به‌ عنوان یکی از زیباترین کلیساهای ایران شناخته می‌شود.

ساخت این بنا که همچنین به آمناپرکیج و کلیسای نجات‌دهنده مقدس هم معروف است در دوره شاه‌ عباس دوم و از سال 1655 تا 1664 میلادی بنا شده است.

معماری این سازه تاریخی در دنیای مسیحیت منحصربه‌فرد است زیرا توانسته به‌ زیبایی، هنر و معماری دوره صفوی را با سبک طاقی‌های بلند کلیساهای مسیحیت ترکیب کند به‌ طوری‌ که گنبد و کاشی‌کاری‌های این کلیسا که به‌ سبک مساجد صفوی است، جلوه‌ای خاص به این سازه مذهبی بخشیده است.

این ساختمان امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می‌کند.

انتهای حیاط کلیسای وانک اصفهان ساختمان موزه و کتابخانه قرار دارد. این کتابخانه محتوی بیش‌ از 700 نسخه خطی نایاب به زبان ارمنی و زبان‌های اروپایی رایج در سده‌های میانی است.

همچنین موزه این کلیسا که در سال 1871 ساخته شده میزبان انجیل‌های نفیسی است که به‌خصوص یکی از این انجیل‌ها دارنده عنوانی جهانی است.

مینیاتوریست‌های ارمنی این انجیل خطی قدیمی را که فقط 0.7 گرم وزن دارد در 14 صفحه و به هفت زبان انگلیسی بریتانیایی، انگلیسی آمریکایی، آلمانی، هلندی، اسپانیولی، سوئدی و فرانسوی نوشته‌اند و این کتاب در واقع محتوی بخش «دعای ربانی» از انجیل است.





[related-post id="9633"]
کد خبر 220909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =