چمدان: کاخ کیومرث داراب که به تازگی بخش از آن تخریب شده در حالی توسط مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس مربوط به اواخر دوره قاجار و حتی پهلوی اول خوانده شده، که مدیران منطقه نظری متفاوت دارند.

رسول اختگر عضو شورای شهر دو برجی و دکترای تاریخ اسلام درباره قدمت این بنا به خبرنگار چمدان گفت: به تازگی مقاله‌ای از یک نویسنده به دست من رسیده که در آنجا نیز آورده شده که مصالح استفاده شده در کاخ کیومرث داراب مشابه مصالحی است که در کاخ‌های ساسانی فیروزآباد و سروستان استفاده شده است. با این وجود این کاخ با وجود شباهت به معماری ساسانی، تفاوت‌هایی نیز با آن دارد که از جمله آن سقف‌های گنبدی آن است.



او با اشاره به شباهت‌های معماری بنا به دوره اسلامی گفت: بسیاری معتقدند که این کاخ مربوط به دوره زندیه یا صفویه است. شخصا احتمال می‌دهم بنا در اواخر دوره ساسانی ساخته اما در دوره صفویه تغییرانی در آن داده شده باشد.

عضو شورای شهر دو برجی با رد قدمت قاجاری این بنا گفت: ما در فورگ بناهای مربوط به دوره صفوی و قاجاری داریم که معماری آنها مشخص است. کاخ کیومرث یک بنای ویژه بوده که حتی دارای سیستم آبرسانی است. در کنار آن روستایی به اسم علی آباد وجود داشته که از بین رفته و اکنتون نیز باغات مرکبات در حاشیه این هستند که متاسفانه این باغ‌ها حریم بنا را رعایت نمی‌کنند. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اما هیچ تابلویی در آنجا نصب نکرده‌اند.

[related-post id="219943"]

به گزارش چمدان، پیش از این مدیر میراث فرهنگی داراب نیز این بنا را ساسانی خوانده بود. در حال حاضر با تخریب بخش‌های مختلفی از این بنا، کاخ کیومرث داراب که یک اثر ثبت ملی است، وضعیت مناسبی ندارد.
کد خبر 220847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =