حضور 10 توریست سینمایی در جشنواره جهانی فیلم فجر | جشنواره فیلم به یک شهر تاریخی می‌رود؟

چمدان: رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان این مطلب افزود: یکی از آورده‌های جشنواره‌های جهانی برای شهرهایی که در آن برگزار می‌شود، همین جذب گردشگر و معرفی آن شهر به عنوان یک مقصد توریستی است. ولی معمولا این موضوع جزء سرمایه‌گذاری‌های درازمدت به شمار می‌آید. یعنی باید جشنواره‌ها سال‌های زیادی روی آن کار کنند تا آرام آرام بتوانند جشنواره خود را به عنوان یک مقصد گردشگری هم معرفی کنند.

وی اضافه کرد: از ۴ سال پیش که این جشنواره را با تغییرات جدی آغاز کردیم، یکی از نگاه‌هایمان این بود که جشنواره جهانی را به مرکز شهر و جایی که موزه‌ها و محله‌های قدیمی شهر در آن قرار دارند، بیاوریم و به این صورت جمعیت میهمانمان را هم دعوت کنیم که در زمان‌های خالی خود از این فضاها بهره ببرند. بر همین اساس تورهای تهران‌گردی را برای آنها در نظر گرفتیم و حتی در سایت خود بخشی را مختص به کسانی در نظر گرفتیم که مهمان مستقیم ما نیستند ولی می‌خواهند از جشنواره استفاده کنند و همه هزینه‌های حضورشان را نیز خودشان می‌پردازند. به این ترتیب هم سال گذشته و هم امسال تعدادی گردشگر سینمایی داشتیم که البته تعدادشان زیاد نبود. یعنی سال گذشته دو نفر و امسال چیزی حدود ۱۰ نفر که از کشورهای چین و عراق بودند به جشنواره آمدند و تمام هزینه‌های خود را به صورت شخصی پرداخت کردند.

میرکریمی افزود: تورهای کم‌هزینه و پاره‌وقت زیادی را برای میهمان‌های خارجی خود برنامه‌ریزی کردیم که به طور کلی از ساعت ۱۰ صبح از جلوی محل اقامت آنها که هتل فردسی است شروع می‌شود و آنها پیاده به مقصد موزه‌های اطراف هتل فردوسی که حدود ۱۳ یا ۱۴ موزه خوب است، می‌روند و از جمله آنها می‌توان به موزه‌های ایران باستان، ملک، جواهرات سلطنتی، عبرت و موارد دیگر اشاره کرد. علاوه بر این برنامه‌ها تورهای شبانه همچون بازدید از پل طبیعت و مواردی از این دست نیز برنامه‌ریزی شده و انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: میهمان‌های خارجی ما از این تورها به شدت رضایت داشته و بر همین اساس حتی گاهی اوقات حجم تورها به صورتی بوده که در حال آسیب زدن به برنامه‌های جشنواره بوده و ما مجبور شدیم به خاطر استقبال زیادی که از تورها می‌شود، سهمیه‌بندی کنیم تا فضای داخلی جشنواره خالی از میهمانان خارجی نشود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه بدم نمی‌آید که جشنواره در یکی از شهرهای قدیمی ایران برگزار شود به ایلنا گفت: این موضوع بستگی به خیلی چیزها دارد. به میزان مشارکتی که از طرف آن شهر وجود دارد و همچنین ضمانت اجرایی برای حداقل ۱۰ سال برگزاری جشنواره در آن شهر که باید وجود داشته باشد. ما یک تجربه تلخ در مورد جشنواره اصفهان داشتیم که بارها قرارداد بین شهرداری و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو شده و جشنواره از اصفهان به کرمان رفته دوباره به اصفهان بازگشته و برای سال بعد به همدان رفته است. اگر قرار باشد چنین اتفاقاتی بیفتد، باید این موارد در نظر گرفته شود. چراکه در صورت مشکل این موارد به هویت جشنواره لطمه می‌زند.

وی اضافه کرد: در مورد برگزاری برخی از مراسم‌های جشنواره در برخی از موزه‌ها و اماکن تاریخی تهران نیز باید بگویم که ما این کار تا حدی انجام داده‌ایم. به عنوان مثال دو سال قبل دو نشست و یک رونمایی فیلم از آقای سوکورف داشتیم که با حضور خودشان در موزه ایران باستان برگزار شد؛ با توجه به اینکه فیلم درباره موزه لوور بود. یا بعضی از نشست‌ها را در بنیاد سینمایی فارابی که اتفاقا یک ساختمان قدیمی بوده و کنار موزه آبگینه است، برگزار می‌کنیم. همین طور موزه سینما یکی از مکان‌هایی است که برخی از نشست‌ها در آنجا برگزار می‌شود.

[related-post id="206898"]

[related-post id="187872"]

[related-post id="34511"]

[related-post id="196308"]

[related-post id="28565"]
کد خبر 220693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =