چمدان: هوشنگ مرادی کرمانی را با بیشتر به عنوان نویسنده‌ای برای کودکان می‌شناسند اما واقعیت این است که داستان‌های او همانگونه که برای کودکان دلچسب است در میان بزرگسالان هم طرفداران بسیاری دارد. در واقع مخاطب این نویسنده برنده جایزه «هانس کریستین اندرسن» کودک درون همه انسان‌هاست.

مرادی کرمانی گنجینه‌ای زنده در دوره ماست که در جای جای ایران تلاش شده با ساخت سردیس یا تندیسی از او، گرامی داشته شود اما شاید نزدیک‌ترین مجسمه‌ به او در موزه عروسک قرار دارد.

این مجسمه یا عروسک که مژده دانش‌پژوه آن را ساخته در سالن ادبیات کودک در موزه عروسک تهران قرار دارد، این مجسمه از مرادی کرمانی که کتاب قصه‌های مجید را در دست گرفته، رنگ و بوی آشناتری با شخصیت هوشنگ مرادی کرمانی که خودش کودک درون زنده‌ای دارد را به بینندگان نشان می‌دهد.

[caption id="attachment_220644" align="aligncenter" width="579"]عروسک یا مجسمه هوشنگ مرادی کرمانی - هوشنگ مرادی کرمانی - موزه عروسک ها عروسک هوشنگ مرادی‌ کرمانی در موزه عروسک | عکس: آیسان زرفام[/caption]

البته در سراسر ایران به ویژه در کرمان، استان محل تولد این نویسنده، سردیس‌ها و تندیس‌های ارزشمندی از این هنرمند ساخته شده است.

هوشنگ مرادی کرمانی در روزهای گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب و رونمایی از آخرین اثرش با نام «قاشق چای خوری» گفته است که «معتقدم نویسنده مانند بوکسور و فوتبالیست و ... یک دوره‌ای دارد و تمام می‌شود؛ دوره من تمام شده و دیگر نمی‌خواهم بنویسم، البته اگر بتوانم.»

مرادی کرمانی در میان کتاب‌های معروف خود همانند «قصه‌های مجید» کتابی به نام «شما که غریبه نیستنید» نوشته که سرگذشت کودکی به نام «هوشو» است. هوشو در واقع کودکی خود مرادی کرمانی است، با خواندن این اثر رد پای هوشو را می‌شود در همه کتاب‌های این نویسنده دنبال کرد. حتی این روزها که مرادی کرمانی در سن 74 سالگی است انگار همچنان این هوشو است که برای کودکان قصه می‌گوید.

موزه عروسک‌ها را به آدرس دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی، کوچه فیات، پلاک 2 می‌توانید پیدا کنید.

[related-post id="10113"]
کد خبر 220631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =