چمدان: مصیب امیری، مدیر کل اداره  میراث فرهنگی استان فارس در واکنش به خبر منتشر شده در سایت خبری تحلیلی چمدان درباره تخریب کاخ کیومرث در گفت‌وگو با سرویس استانی یک خبرگزاری دیگر واکنش نشان داد.

فارغ از اینکه دادن جوابیه خبر یک رسانه به رسانه‎‌های دیگر امری خارج از اصول روابط عمومی است و جوابیه خبرها باید به منبع اصلی (نهایتا به منابعی که خبر را بازنشر کرده‌اند) فرستاده شود، ذکر چند نکته درباره گفته‌های مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس لازم است:

مصیب امیری در گفت و گو با نمایندگی استانی یکی از خبرگزاری‌ها در حالی در واکنش به خبر سایت چمدان تاکید کرده است «اطلاع رسانی در مورد رخدادهای مربوط به آثار و بناهای تاریخی، باید حتماً کارشناسی شده و دقیق باشد تا موجب بدگمانی نشود.» که مشخصا او و مسئول روابط عمومی اداره کل این استان بدون خواندن دقیق گزارش چمدان به آن واکنش نشان داده‌اند.

در گزارش چمدان از تخریب کاخ کیومرث در همان خط ابتدایی خبر به این نکته اشاره شده است که از این بنا اطلاعات صحیح ثبتی وجود ندارد. نبود اطلاعات صحیح از این بنای ثبتی نخستین مشکل بخش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس است. در قدم بعدی مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس مدت‌هاست که تماس‌های خبرنگاران کشوری را پاسخ نمی‌دهد و مسئول روابط عمومی این استان نیز جز ایجاد مشکل برای خبرنگارانی که وضعیت میراث فرهنگی این استان را رصد می‌کنند، فعالیت دیگری ندارد. اتفاقاتی که اگر رخ ندهد به جریان خبر سرعت و دقت می‌بخشد.

شگفت آنجاست که از مدیر میراث داراب مصاحبه‌هایی روی خبرگزاری‌ها وجود دارد که این بنا را ساسانی خوانده است. اتفاقاتی که نشان می‌دهد مدیران میراث فرهنگی فارس جز در مقام تکذیب خبرهای کم کاری و تخریب‌های این استان در موارد تخصصی و اطلاعات پایه حوزه کاری خود نیز با یکدیگر هماهنگ نیستند.

با این وجود در منابع در دسترس برخی این کاخ را منسوب به دوره ساسانی خوانده‌ بودند اما در خبر سایت چمدان تنها به «شباهت» معماری این بنا اشاره و درباره وجه تسمیه اسم آن نیز به «روایت» استناد شده بود. در تمام بندهای این گزارش تنها بر شباهت و معماری براساس معماری ساسانی اشاره شده و هیچ کجا قدمت این بنا ساسانی خوانده نشده است.

همچنین با وجود پاسخگو نبودن مدیران میراث فرهنگی استان فارس، این احتمال که تخریب اخیر در این بنا به دلیل بارندگی‌های اخیر بوده، مطرح شده بود.

پیش از این نیز نمایندگی‌های استانی برخی خبرگزاری‌ها به دلیل نزدیکی با مدیران استانی اقدام به انتشار جوابیه خبرهای دیگر رسانه‌ها کرده بودند. این در حالی است که حتی اگر خبری به اشتباه یا به غلط منتشر شود، روابط عمومی‌ها براساس عرف و قوانین باید جوابیه را به منبع اصلی ارسال کنند. هرچند بی سر و سامان بودن ساختار روابط عمومی در کل سازمان میراث فرهنگی رویه‌ها و روابط خبری در این سازمان را عجیب و قابل تامل کرده است.

استان فارس یکی از غنی‌ترین استان‌ها در زمینه‌های میراث فرهنگی است که محوطه‌های پر شمار و مهم ثبت ملی و ثبت جهانی دارد. با این وجود پاسخگو نبودن مدیران میراث فرهنگی این استان، فارس را در حصر خبری در حوزه میراث فرهنگی قرار داده است. اتفاقی که با رصد خروجی رسانه‌های فعال میراث فرهنگی به خوبی قابل مشاهده است.

[related-post id="219943"]

تصاویر بیشتر چمدان از وضعیت این بنای تاریخی:





















کد خبر 220266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =