چمدان: گردشگرانی که این روزها به مسجد جامع شاه عباسی شهر اصفهان می‌روند با سازه‌ای عجیب در حوض این مسجد روبرو می‌شوند. سازه‌ای که بدون هرگونه توضیحی به طور ناگهانی روی این حوض این مسجد تاریخی و ثبت جهانی اجرا شده و منظر آن را دچار تغییر کرده است.

این سازه طی روزهای اخیر بدون هرگونه اطلاع رسانی درباره علت آن اجرایی شده است. سازه‌ای که حالا میراث فرهنگی اصفهان می‌گوید دکوری برای ساخت یک سریال است. براساس اطلاعات بدست آمده سریال «از یاد رفته‌ها» به کارگردانی بهرام بهرامیان این روزها در مسجد تاریخی جامع شاه عباسی اصفهان در حال فیلم‌برداری است.

[caption id="attachment_220513" align="aligncenter" width="1024"]مسجد جامع اصفهان عکس: امید شکوهی[/caption]

واکنش میراث فرهنگی اصفهان: موقتی است!

فریدون الهیاری مدیر میراث فرهنگی استان اصفهان درباره این سازه به خبرنگار چمدان می‌گوید: سازه اضافه شده به حوض مسجد شاه یک سازه دکوری چوبی برای ساخت یک فیلم (سریال) است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به موقت بودن این سازه می‌گوید: سازه از جنس چوب و موقتی است و طی چند روز آینده جمع‌آوری خواهد شد.

ممنوعیت فیلم‌برداری در اماکن تاریخی

سازمان میراث فرهنگی سال‌هاست که فیلم‌برداری در اماکن تاریخی و موزه‌ها را ممنوع کرده است ؛ ممنوعیتی که حالا در همه کشور نادیده گرفته می‌شود. گروه‌های فیلمبرداری نیز به تازگی جذب بناهای تاریخی برای استفاده در فیلم‌ها و سریال‌ها شده‌اند. هر چند استفاده از بناهای تاریخی در لوکشین سریال‌ها و فیلم‌ها باعث معرفی این اماکن و جذاب‌ شدن تولیدات می‌شود اما گروه‌های فیلم‌برداری ایرانی نشان داده‌اند که هیچ اهمیتی برای بناهای تاریخی قائل نیستند و دانش حضور در این اماکن را ندارند، اتفاقی که این بار در مسجد معروف اصفهان رخ داده است.

مسجد ثبت جهانی را دکور می‌کنند؟!

مسجد جامع شاه عباسی اصفهان همراه با میدان نقش جهان در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. دکور زدن در این مسجد، چیزی شبیه دکور زدن در تخت جمشید است. گروه فیلمبرداری اگر به واسطه جنبه‌های تاریخی و معماری این بنا را برای لوکیشن خود انتخاب می‌کنند، باید به منظر و معماری این بنا احترام بگذارند. اگر قرار است دکورها جای معماری این مسجد تاریخی را بگیرند، هر مسجد غیرتاریخی دیگری نیز می‌تواند به جای مسجد جامع شاه عباسی به عنوان لوکیشن فیلم انتخاب شود.

موضوعی که باز هم نشان می‌دهد یکپارچه نبودن مدیریت در مساجد تاریخی، دست سوء استفاده‌گران را باز گذاشته تا به بهانه فیلمبرداری، بدون هرگونه توضیحی منظر یک اثر ثبت جهانی را تغییر دهند.
کد خبر 220254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =