چمدان: معماری خانه‌ تاریخی و ارزشمند استاد حسین لرزاده، با قدمتی حدود ۵۰ سال دارای معماری سبک پهلوی اول و دوران گذر از پهلوی اول به دوم است که نوآوری و مدرن بودن فضای آن از یک سو و تحول، تطور و تجددگرایی در ساخت این خانه که توسط استاد لرزاده انجام شده بود از سوی دیگر از مهمترین خصوصیات این خانه تاریخی به شمار می‌روند.

احمد مسجدجامعی در ۱۵ فروردین سال 96 از طرح مصوبه پیشنهاد تبدیل خانه لرزاده به خانه معمار در جلسه ۳۳۹ شورای چهارم شهر تهران خبر داد و گفت: خانه این استاد گرانقدر که بسیاری از ساختمان‌های دوره معاصر با معماری وی ساخته شده است از گزند سودجویان ساخت و ساز در امان مانده بود و بر همین اساس پیشنهاد کردیم که این خانه به محلی برای گرد آمدن «ان جی او»های حوزه معماری بدل شود. بر همین اساس پیشنهاد دادیم که خانه استاد لرزاده به خانه معمار تغییر کند که خوشبختانه این مهم محقق شد و به تصویب رسید.

علی اعطا عضو و رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز بکسال پس از آن (اردیبهشت 97) در کانال خود در فضای مجازی نوشت: «شورای اسلامی شهر تهران در دوره‌ چهارم به پیشنهاد جناب آقای مسجدجامعی، طرح "الزام شهرداری تهران به تبدیل خانه هنرمندان(۲) به خانه معمار (خانه استاد لرزاده)"را تصویب کرده است. به موجب این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار را ظرف مدت ۳ ماه به شورای شهر ارائه کند. بر اساس مصوبه شورا، شهرداری تهران مکلف شد تا ارائه لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار، از هرگونه ساخت و ساز در بنای موصوف جلوگیری کند و ضمن توقف پروژه‌ ساختمانی سرای محله که در مجاورت بنا در حال احداث بوده است، مدارک و مستندات ساختمان در حال احداث را برای همگامی با اهداف مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند. متأسفانه مدیران وقت در برابر مصوبه شورا مقاومت کرده و مانع اجرای آن شدند و نه تنها مدارکی برای شورا ارسال نکرده‌اند، بلکه روند ساخت و ساز پروژه ساختمانی در حال احداث را متوقف نکردند.»

وی در ادامه تذکر خود به اقداماتی که در این زمینه نیز انجام شده گفته بود؛ «اینجانب در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ طی تذکری خواستار تشکیل هیأت مؤسس خانه معمار و تحویل ساختمان قدیمی و ثبتی خانه استاد لرزاده برای راه‌اندازی خانه معمار شدم اما با کمال تأسف شهرداری منطقه ۷ در برابر اجرای مصوبه شورا مقاومت می‌کند.»

پس از تحویل خانه لرزاده به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مهر ماه 1397 مقرر شد این معاونت احیای این بنا را برعهده بگیرد. آبان ماه سال گذشته (1397) نیز خبر رسید که ساماندهی و بهسازی خانه استاد لرزاده تحت عنوان خانه معمار آغاز شده و مبلغ هفتصد میلیون تومان اعتبار نیز غیرنقدی برای این امر تخصیص یافته است.

حالا علی اعطا 5 ماه پس از این اقدامات در نشست خبری روز معمار با بیان اینکه برای اجرای مصوبه خانه معمار با چند چالش روبرو هستیم گفت: در حریم بنای ثبتی (خانه لرزاده) ساختمان 6 طبقه‌ای توسط شهرداری ساخته شده که این انحراف جدی از مصوبه شورا اتفاق افتاده است. این ساختمان 6 طبقه قرار است به مرکز درمانی شهر سالم تبدیل شود در حالی که قرار بود این ساختمان 2 طبقه باشد و برای پشتیبانی خانه معمار احداث شود.

وی اضافه کرد: در حال تهیه طرحی هستیم که در صورت جمع بندی در دراز مدت فضایی به عنوان حوزه معماری تهران ایجاد و خانه لرزاده به خانه موزه آثار این معمار تبدیل شود.

[related-post id="190017"]

به گفته وی فضای ساختمان احداث شده در حیاط خانه لرزاده برای ایجاد خانه مناسب نیست چرا که متناسب با تجهیزات درمانی ساخته شده است.

سخنگوی شورای شهر یادآور شد: زمانی که به مصوبه شورا در زمینه خانه معمار ورود پیدا کردیم مشاهده شد این خانه به سرای محله اختصاص یافته که با پیگیری‌های صورت گرفته این سرا به محل دیگری منتقل شد.

خانه استاد لرزاده ۲۴ آبان ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۰۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

[caption id="attachment_220176" align="aligncenter" width="640"]خانه لرزاده بنای ثبتی خانه لرزاده که قرار است به خانه معمار تبدیل شود[/caption]
کد خبر 220167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =