شناسایی 100 اثر تاریخی از 40 هزار سال پیش تا دوران متأخر اسلامی در نی‌ریز

چمدان: حسن مرادی سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: فصل دوم بررسی باستان شناسی شهرستان نی ریز استان فارس با هدف تهیه نقشه باستان شناسی و شناخت وضعیت آثار در بخش پشتکوه و دهستان هورگان از توابع بخش مرکزی این شهرستان آغاز شده است.

مرادی، این منطقه را از نظر ارتباط فرهنگی بین سه منطقه فرهنگی فارس، کرمان و یزد دارای دارای جایگاه ویژه ای دانست و تصریح کرد: بخش پشتکوه که یکی از مناطق کوهستانی با جاذبه های زیبای طبیعی است با فاصله 260 کیلومتری از شیراز در شرق فارس قرار دارد.

او افزود: از جمله مناطق زیبای پشتکوه می‌توان به روستای معدن، روستای کهتویه، دره کشوری، منطقه جاشترک، منطقه سرسبز و منطقه قرهجه اشاره کرد که دارای کوچه باغ ها، قنات ها، چشمه ها و مناظر زیبایی است.

مرادی گفت: بررسی باستان‌شناسی شهرستان نی ریز تاکنون به شناسایی بیش از 100 اثر در بخش‌ پشتکوه و دهستان هورگان انجامیده که از نظر گاهنگاری مربوط به 40 هزار سال پیش تا دوران متأخر اسلامی هستند.

وی اظهار داشت: این آثار شامل تپه و محوطه‌ها، معادن قدیمی، قنات‌ها، حمام‌ها، آسیابها، برکه‌ها (آب‌انبار)، قلعه‌ها، قبرستانهای قدیمی اند که از نظر مطالعات باستان‌شناسی و میراث فرهنگی اطلاعات مهمی محسوب می‌شوند.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: آثار و شواهد مربوط به حضور عصر سنگ در منطقه پشتکوه نشان دهنده حضور انسان در این منطقه است که با مطالعه بیشتر میتوان به اطلاعات بیشتری از آنها دست یافت.

او خاطرنشان کرد: در این پروژه همچنین آثار مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد در استقرارگاه‌ها و محوطه‌های مهمی شناسایی شد که نشان‌دهنده جایگاه بخش پشتکوه در حوزه و مرز فرهنگی بین استانهای فارس، کرمان و یزد در عصر باکون است.

مرادی گفت: از محوطه های مهم شناسایی شده در منطقه مورد بررسی می توان به محله هایی برای ذوب فلز اشاره کرد که در بین اهالی به معدن کهنه شهرت دارند و اطلاعات جالب توجهی از قابلیتهای منطقه ارائه می‌کنند.

او با بیان اینکه بخش پشتکوه در کنار آثار تاریخی شناسایی شده، از نظر میراث ناملموس نیز اهمیت دارد، اظهار کرد: در کنار شیوه بافت گلیم مشکان که قبل از این در فهرست آثار ملی ثبت شده، می‌توان به بازی‌های بومی محلی و شیوه‌های استحصال شیره انگور اشاره کرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی افزود : این برنامه می تواند پایه ای برای شناخت توالی فرهنگ های تاریخی منطقه، برنامه ریزی برای کاوشهای باستان شناسی، حفاظت و احیای آثار تاریخی، رشد گردشگری و پایش طرح های عمرانی شهرستان قلمداد شود.

مرادی در پایان تصریح کرد :فصل دوم بررسی باستان شناسی شهرستان نی ریز با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فرمانداری، بخشداری ها و دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نی ریز عملیاتی شده است.
کد خبر 219761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =