مجسمه‌های نوتردام؛ شیطانی، غیراخلاقی یا محافظ خیر در برابر شر | ماجرای جنجالی مجسمه‌های جنسی چیست؟

چمدان: یورونیوز نوشت: برخی از کابران مدعی‌اند شماری از این مجمسه‌ها از آن شیاطین بوده و برخی نیز مدعی شده‌اند این مجسمه‌ها «بهت‌آور»، «شیطانی» و حتی «غیراخلاقی» هستند.

حدود ۵۰ تصویر از مجسمه‌های مختلف روی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک که عمدتا متعلق به حساب‌های کاربری غرب آفریقا بوده‌اند منتشر شده است. کاربرانی از کشورهای توگو، جمهوری آفریقای مرکزی، ساحل عاج و کامرون با انتشار این عکس‌ها و نوشتن عباراتی چون «لانه شیطان» و «معبد همجنس‌گرایی» به پرسش‌هایی در این باره دامن زده‌اند.

به نوشته وبسایت آبزرور، دست‌کم دو تصویر چالش‌برانگیز از این میان هیچ ربطی به کلیسای نوتردام ندارند. یکی از این تصاویر عکس مجسمه‌ای‌ است بر دیوار بیرونی کلیسایی در کلن که پایه مجسمه‌ای را نشان می‌دهد که به شکل مردی است که حالتی جنسی با خود دارد. این مجسمه که مجسمه اسقف اعظم قرن سیزدهم این کلیسا بر آن قرار گرفته در اصل برای به تصویر کشیدن این امر بوده که این قدیس بر امیال دنیوی غالب آمده و به عبارتی میل جنسی را زیر پا گذاشته است.

تصویر دیگر که مربوط به مجسمه‌ای می‌شود که ارتباط جنسی یک نیم‌انسان نیم‌حیوان با یک بز را نشان می‌دهد در اصل تصویر، خدایگان یونانی-رومی می‌شود که در موزه پاپیری شهر ناپل ایتالیا نگهداری می‌شود.

«گارگوی‌ها» یا مجسمه‌های محافظ در قرون وسطی ساخته و برای محافظت از شر بر سر و بام کلیساها نصب می‌شدند. باور به دفع شر با نمایش آن یکی باوری ریشه‌دار در تمدن‌های باستانی بوده است که در درازای قرون به کلیسا نیز راه‌ یافته است.

برخی روان‌شناسان نظیر مورگان اسکات پک معتقدند نمایش عینی شر به شکل یک مجسمه در بیرون از کلیسا سبب می‌شده است فرد با نظارهٔ به بدی‌‌ موجود در روانِ خویش آگاه شود و به این ترتیب پیش از ورود به معبد برای ستایش و تزکیه افکار و امیال جسمانی را از ذهن خویش بیرون کند و آنها را برای زمان نیایش بیرون در بگذارد.

[related-post id="219257"]

[related-post id="218810"]

[related-post id="218990"]
کد خبر 219704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =