چمدان: بی بی سی نوشت: وقوع چند انفجار در تعدادی از کلیساها و هتل‌های سریلانکا در روز عید پاک موجب کشته و مجروح شدن بیش از 550 نفر شد.

موج حملات با شش انفجار تقریبا هم‌زمان آغاز شد که سه کلیسا و سه هتل را هدف قرار داد. کلیساها در جریان مراسم عید پاک مسیحیان هدف حمله قرار گرفت. تعدادی اتباع خارجی نیز در بین کشته‌شدگان هستند. ساعاتی بعد پلیس تایید کرد که دو انفجار دیگر هم در مناطقی از کلمبو، پایتخت رخ داده است. هنوز هیچ کس مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها دولت سریلانکا مقررات منع رفت و آمد اعلام کرد. بر اساس این تصمیم این مقررات فورا به اجرا گذاشته شده و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. همچنین دسترسی به شبکه‌های اجتماعی اصلی نیز مسدود شدند.

رانیل ویکرامسینگه، نخست وزیر سریلانکا در پیامی که در توییتر منتشر کرده است این حملات را به شدت محکوم کرده و از مردم سریلانکا خواسته است تا در این «ساعات غم‌بار متحد و قوی باشند.» وی تاکید کرده است که دولت اقدامات لازم برای کنترل اوضاع را انجام می ‌دهد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در پیامی توییتری این حملات را محکوم کرده و گفته است که کشورش در کنار سریلانکا و مردم این کشور ایستادگی خواهد کرد. عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز این حملات را بشدت محکوم کرده است.

به گفته اعظم امین، خبرنگار بخش سینهالی بی‌بی‌سی در محل یکی از این حملات، حملات بسیار منظم و با برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است. او می‌گوید: هیچکس انتظار چنین حملاتی را نداشت. همه برای مراسم عید پاک به کلیسا می‌رفتند و ناگهان این حملات.

به گفته این خبرنگار بی‌بی‌سی پس از خشونت‌ها و حوادث مربوط به شورشیان جدایی طلب «ببرهای تامیل» که در نهایت در سال ۲۰۰۹ خاتمه یافت حادثه‌ای از این دست و با این ابعاد در سریلانکا اتفاق نیفتاده بود و به همین دلیل بسیاری در بهت این حملات که باعث کشته شدن بسیاری شده بسر می‌برند.

مراسم عید پاک که روز یکشنبه برگزار می‌شود، یکی از اصلی‌ترین اعیاد مذهبی مسیحیان جهان است. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که سقف کلیسای سن‌سباستین در شهر نگومبو ویران شده و خون و خرده شیشه در همه جا دیده می‌شود. به گفته رسانه‌های سریلانکایی، احتمالا تعدادی از توریست‌های خارجی نیز در این حملات کشته شده‌اند.

واکنش ایران

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی در پایتخت سریلانکا به ویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک را که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد.

او گفت: جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت‌انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه‌کن شدن نیست.

انفجار در سریلانکا

انفجار در سریلانکا

انفجار در سریلانکا

انفجار در سریلانکا
کد خبر 219673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =