رازهای تازه کشف شده درباره استون‌هنج؛ نماد بریتانیا | استون‌هنج را مهاجران ترکیه بنا کرده‌اند

دانشمندان موزه تاریخ طبیعی لندن که نتایج یافته‌هایشان را در نشریه تخصصی Nature ecology & evolution منتشر کرده‌اند با بررسی DNA اسکلت‌های ۴۷ کشاورز دوره نوسنگی (۶۰۰۰ تا ۴۵۰۰ پیش‌ازمیلاد) و ۶ اسکلت شکارچی دوره میان‌سنگی (۱۱۶۰۰ تا ۶۰۰۰ پیش‌ازمیلاد) به کشف تازه‌ای درباره رازهای استون‌هنج که امروزه به‌ عنوان نماد بریتانیا شناخته می‌شود رسیدند.

چمدان - بین اسکلت‌هایی که DNA آنها بررسی شد، «چِدار-مَن» که بقایای قدیمی‌ترین انسانی است که تاکنون در خاک بریتانیا کشف شده هم به‌چشم می‌خورد.
 


این پژوهش نشان می‌دهد که بخش وسیعی از جمعیتی که در دوره ساختن استون‌هنج (بین ۳۱۰۰ تا ۱۶۰۰ پیش‌ازمیلاد) در انگلستان زندگی می‌کردند ویژگی‌های ژنتیکی کشاورزان منطقه آناتولی را داشتند و در واقع افرادی بودند که طی مهاجرت گسترده‌ای از سواحل دریای اژه و منطقه آناتولی حدود سال ۶۰۰۰ پیش‌ از میلاد به اروپای مرکزی در کرانه رود دانوب رسیدند. این ویژگی ژنتیکی در بین جمعیت‌های ساکن مناطق اسپانیا و پرتغال امروزی که از دوران قدیم میزبان ترک‌ها بوده‌اند هم دیده می‌شود. چشم‌های آبی، رنگ پوست در طیف رنگی سبزه تا روشن، عنبیه قهوه‌ای و موهای مشکی یا خرمایی ازجمله خصوصیات ظاهری این مردم است.

بنابراین، برپایه این کشف، استون‌هنج را به‌جای اینکه جمعیت‌های بومی آن‌سوی مانش (جزیره بریتانیا) ساخته باشند این مهاجران آناتولی (ترکیه امروزی) بنا کرده‌اند.

کد خبر 219399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =