احتمال تعطیلی یک فرودگاه در شمال کشور | پارک بانوان در حریم فرودگاه | یک مرکز اقامتی هم هواپیماها را دچار مشکل کرد

چمدان: فرودگاه نوشهر در زمینی به مساحت حدود 85 هکتار و با باندی به طول حدود 2 هزار و 150 متر در سال 1332 در قسمت ساحلی و ضلع شمالی این شهر گردشگرپذیر ساخته شد و طبق بررسی‌ها و گزارش‌های مستند از سال 1383 تاکنون چندین مورد ساخت و ساز غیرمجاز در قسمت حریم هوایی و زمینی فرودگاه ساخته شده تا حدی که باند غربی آن هم اکنون بلااستفاده شده است.

همچنین به تازگی در پی مصوبه شورای شهر و تصمیم شهردار نوشهر قرار است پارک بانوان در قطعه زمینی به گستره حدود 5 هزار متر مربع به مالکیت شهرداری واقع در ضلع جنوبی ابتدای باند فرودگاه این شهر ساخته شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نوشهر اعلام کرده است پارک بانوان همراه با تجهیزات و امکانات ورزشی ساخته می‌شود. ضمن آنکه فضایی نیز برای پیاده‌روی بانوان پیش بینی شده است. اجرای این طرح هزینه آنچنانی برای شهرداری در برندارد چرا که در گذشته از این فضا برای کارتینگ نیز استفاده می‌شد. قراراست این طرح در اردیبهشت ماه به بهره برداری برسد.

برخی مسئولان تاکید می‌کنند ساخت این پارک و امکانات و تجهیزات ورزشی جانبی آن در محدوده نوار امنیت پروازی می‌تواند ایمنی پروازها را به مخاطره بیندازد و حادثه‌ساز باشد.

رئیس فرودگاه نوشهر نیز با ابراز نگرانی از این مصوبه شورای شهر گفت: ساخت پارک بانوان و فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی تهدید جدی برای امنیت پروازها بوده و حتی ممکن است به تعطیلی این فرودگاه بینجامد.

اکبر فریفته به ایرنا گفته است: ساخت این پارک و تجمع بانوان برای بهره مندی از چنین فضایی ممکن است به هنگام نشست و بیرون آمدن چرخ‌های هواپیما یا عملیات تیک اف و صدای مهیب هنگام پرواز خطرساز باشد و هرحادثه‌ای رخ دهد.

وی با بیان اینکه در این زمینه با دادستان نوشهر مذاکره کرده است گفت: در گذشته به اندازه کافی بدون رعایت استانداردهای لازم در حریم زمینی و هوایی این فرودگاه ساخت و سازهای فراوانی صورت گرفته که باعث غیراستفاده شدن بخشی از این باند شده و توسعه فرودگاه را به مشکل انداخته است. مثلا پل قوسی شکل که در ابتدای باند 28 فرودگاه از سال 1383 با مصوبه شورای شهر و شهردار وقت نوشهر ساخته شد حدود 150 متر از طول باند را کوتاه کرد.

رئیس فرودگاه نوشهر گفت: از سال 1385 یک مرکز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه پس از دریافت مجوز از شهرداری چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد که این ساخت و ساز حوزه گردشگری حدود 775 متر از طول باند غربی فرودگاه نوشهر کوتاه کرد. این مرکز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه توسط یک شخص پس از دریافت مجوز از شهرداری چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و نتیجه این عمل خلافکارانه سبب شده تا فراز و فرود هواپیما در باند غربی این فرودگاه دچار مشکل شود.

فریفته افزود: با شکایاتی که از سال 96 علیه مسئولان صادرکننده پروانه ساختمانی انجام گرفته در انتظار اقدام شهرداری چالوس برای تخریب این موانع پروازی در این فرودگاه هستیم.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران نیز درباره پارک بانوان گفت: فضای موجود که قرار است برای پارک بانوان استفاده شود متاسفانه در آستانه و قیف پروازی قرار گرفته و هرگونه تجمع جمعیت در این مکان‌ خلاف مقررات ایمنی پرواز است و در صورت بروز حادثه در این مکان کدام مسئول باید پاسخگو باشد.

رئیس شورای شهر نوشهر نیز در واکنش به این اعتراضات می‌گوید: این فضا متعلق به شهرداری است و اگر فرودگاه آن را می‌خرد می‌توانیم پارک را در فضای دیگری پارک بانوان را بسازیم.
کد خبر 219165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =