چمدان: محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز چهارشنه در نشست تخصصی «روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی فرهنگی» در محل پژوهشگاه سخن می‌گفت با مهم خواندن موضوع مناظر روستایی گفت: هدف هر سال ایکوموس از انتخاب شعار به مناسبت این روز درک بهتر همگان از موضوع حفاظت است.

او با اشاره به اینکه موضوع میراث کشاورزی نیز پیشتر شعار ایکوموس قرار گرفته بود افزود: این توجه باعث شد روستاهای تاریخی فرهنگی و حوزه‌های مناظر فرهنگی طبیعی بیشتر مورد پژوهش قرار گیرند به طوری که میراث کشاورزی از کبوتر خانه‌ها تا باغستان‌های سنتی بر اساس این شعار برای ثبت آماده شد.

طالبیان با بیان این که موضوع منظر روستایی با توجه به سیل امسال برای ما درس بزرگی به جای گذاشت، توضیح داد: روستاهای تاریخی که به خوبی مکان یابی و بر اساس دانش گذشتگان ساخته شده‌اند در سیلاب‌های اخیر آسیب ندیده‌اند ولی روستاهایی که در این شرایط ساخته نشده‌اند در مواجه با سیل توان مقاومت نداشته و از بین رفته‌اند.

او گفت : موضوع درک حفاظت از منظر روستایی خیلی مهم است زیرا که اینها شیوه‌های زیست و دانش سرزمین هستند و لازم نیست حتما در آن ماند بلکه می‌توانیم از دانش گذشته برای مکان یابی روستا‌ها استفاده کنیم، توان اکولوژیک را بسنجیم و درک کنیم که از یک منبع بیشتر از نیاز نباید استفاده کرد تا تعادل ایجاد شود.

معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: کسی منکر توسعه نیست ولی متسفانه ما همه چیز را قربانی مدرنیزم کرده‌ایم به نحوی که میراث‌های روستایی بسیار شکننده شده‌اند.

او گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از اهداف امسالش را توجه به روستاهایی قرار داده که از دانش سرزمین و تاریخی بهره دارند.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌های دولت گفت: سیاست‌های دولت در واگذاری تسهیلات به جوانان در برخی از مناطق باعث شده بسیاری از روستاها خالی از جمعیت جوان شوند در حالیکه باید به تداوم دانش گشته در نسل امروز توجه کرد تا حفاظت از میراث فرهنگی به نحو شایسته ادامه یابد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی باید این موارد را گوشزد و تعادل بخشی کنیم.

طالبیان با اشاره به خسارت‌های سیل اخیر گفت: تقریبا هیچ روستا ، مرکز و اثر تاریخی دچار صدمه آنچنانی نشده در صورتیکه تمامی سازه‌های جدید دچار مشکل شده‌اند به نحوی که در برخی از مناطق پل‌های تاریخی به جا مانده ولی پل های آهنی از بین رفته‌اند.
کد خبر 219158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =