چمدان: گروه باستان‌شناسان دانشگاه اودینه به‌ سرپرستی دانیله موراندی بواناکوسی که 15 آوریل (26 فروردین) نتایج یافته‌هایشان را طی نشستی خبری در رم اعلام کردند از کشف ردی از نبرد گوگَمِل (میان داریوش سوم هخامنشی و اسکندر کبیر مقدونی) خبر دادند که نشان می‌دهد اسکندر مقدونی از شمال‌شرقی دشت نینوا عبور کرده است.

کردستان عراق در قلب میان‌رودان آزمایشگاه رو باز بزرگی است که تا به‌ امروز حدود هزار و 100 محوطه باستانی مربوط به دوره‌هایی از میان‌سنتی تا سلطنت آشوری‌ها و از اسکندر کبیر تا خلافت عباسی و خلافت عثمانی در آن کشف شده است.

اکنون این دانشمندان که از سال 2012 تاکنون، هفتمین فصل کاوش از «پروژه باستان‌شناختی سرزمین نینوا» را پشت سر گذاشته‌اند نتایج یافته‌هایشان را اعلام کرده‌اند.

در تازه‌ترین کاوش‌ها محوطه‌ای کشف شد که نشان می‌دهد در 331 پیش‌ از میلاد نبرد گوگَمِل در این سرزمین رخ داده است. در نبرد گوگمل، ارتش اسکندر کبیر با وجود تعداد کمتر نیرو توانست ارتش پارسیان به فرماندهی داریوش سوم را شکست دهد. این نبرد علامتی مهم از شکست قطعی هخامنشیان داشت که به انقراض این امپراتوری و آغاز حکومت سلوکیان منجر شد. هرچند منابع تاریخی به محل حدودی وقوع نبرد اشاره می‌کنند اما در مورد محل دقیق آن اتفاق نظر ندارند.

اکنون با کمک فناوری‌های جدید، این گروه ایتالیایی شواهدی علمی و کافی برای نشان دادن محل دقیق نبرد کشف کرده‌اند که در محوطه روستایی کوچکی با نام «تِل‌غُمل» نزدیک دشت سیلابی ناوکور قرار دارد.

موراندی بواناکو در این‌خصوص می‌گوید: «در سه نقش‌برجسته داخل غار در این منطقه علائمی از پیروزی مقدونی برابر داریوش سوم به چشم می‌خورد.»

از این سه نقش‌برجسته پیش‌ از این دو مورد شناخته شده بود اما تاکنون تحقیقات عمیقی روی آنها انجام نشده بود. یکی از این دو نقش برجسته آشوریِ خنيس است که در فاصله حدود 20 کیلومتری از محل میدان نبرد قرار دارد و از نیمه قرن نوزدهم مورد توجه بوده است.

این پروژه ایتالیایی فضایی به وسعت سه‌هزار کیلومترمربع از سرزمینی را که در قلب امپراتوری آشوریان قرار دارد پوشش داده است.





















کد خبر 219120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =