چمدان: مدیر سازمان نقشه برداری چندی پیش درباره خطر فرونشست در مناطق مختلف کشور توضیحاتی ارائه کرد و از خطر فرونشست چند بنای تاریخی مهم کشور خبر داد.

مهندس مسعود شفیعی درباره خطر فرونشست در مناطق مختلف کشور گفته بود: فرودگاه سمنان با نرخ سالانه ۱۰سانتی‌متر در حال نشست است. دور تا دور دریاچه ارومیه فرونشست رخ داده است. اگر به گزارش ما ساله ۸۰ نگاه کنید اصفهان فرونشست آن چنانی نداشت، متاسفانه اکنون به دلیل برداشت زیاد آب‌های زمینی اصفهان با نرخ ۱۷ سانتی‌متر فرونشست می‌کند. این وضعیت در حال رسیدن به مناطق تاریخی مثل سی و سه پل، میدان امام و … هم است.

وی ادامه داده بود: میزان فرونشست در مردشت که جنوب تخت‌جمشید است در برخی نقاط به حدود ۴۰سانتی‌متر می‌رسد. البته نقاط کمی چنین وضعیتی دارند اما در رابطه با نرخ فرونشست بالای ۳۰ سانتی‌متر مناطق زیادی در مردشت چنین وضعیتی دارند. خود شهر مردشت و حتی خود شهر شیراز هم درگیر این ماجرا هستند. نرخ فرونشست در شهر شیراز حدود ۱ یا ۲ سانتی‌متر است اما وقتی مناطق شهری درگیر می‌شوند باید منتظر وقوع حوادث خطرناکی در آن باشیم. شاید حفره‌هایی که در دشت‌ها ایجاد می‌شود خطری نداشته باشد اما در مناطق شهری این موضوع می‌تواند خطرناک باشد به این دلیل که مردم می‌توانند در معرض خطر باشند.

حالا در جدیدترین اظهارات احمد جلالیان استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که به فرونشست زمین زلزله خاموش نیز گفته می‌شود به وضعیت اصفهان پرداخته و به ایرنا گفته است: فرونشست در اصفهان، یزد، کرمان، سیستان، جنوب خراسان، سمنان، کرمان، استان مرکزی، قزوین، کاشان و قسمت‌های مرکزی کشور که وسعت زیادی را دارد دربرگرفته است.

وی افزوده است: طبق نقشه سازمان زمین شناسی کشور، دشت مشهد، نیشابور، زرند، کرمان، دشت تهران و ورامین، قزوین، رفسنجان و عمده ایران مرکزی که با خشک‌سالی، کمبود آب و برداشت بی‌رویه روبرو است که باعث نشست زمین می‌شود و این موضوع جدی وجود دارد.

جلالیان ادامه داده است: در استان اصفهان یکی از مهمترین علل فرونشست زمین نبود آب در رودخانه زاینده رود است که برداشت‌های بی‌رویه از سرشاخه و قسمت‌های پایین دست صورت می‌گیرد. در استان اصفهان فرونشست زمین غول خفته‌ای است که می‌تواند ضررهای زیادی بزند و مسوولان باید به این باور برسند که اصفهان در خطر زلزله خاموشی است که تبعات زیادی دارد.

جهانگیر عابدی کوپایی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این زمینه با تاکید برخشکی زاینده رود و تاثیر آن در فرونشست زمین گفت: اگر آبی در زاینده رود نباشد، سازه‌های تاریخی زاینده رود و سی و سه پل به مرور فرسوده و تخریب می‌شوند.

ایران هم اظهارات محمد درویش و اسماعیل کهرم را در این زمینه منتشر کرده است. محمد درویش استاد دانشگاه و فعال محیط زیست با بیان اینکه بارش‌های اخیر نمی‌تواند به نقطه امیدوارکننده‌ای برای فرونشست‌ها تبدیل شود گفت: هم‌ اکنون در غرب تهران، سطح آب زیرزمینی ۱۲۰ متر کاهش یافته است. ما به ازای هر متر بارندگی انتظار داریم تا یک چهارم آن به سفره‌ها نفوذ کند. البته در منطقه‌ای که عاری از پوشش آسفالت و سیمان باشد. بنابراین برای جبران این ۱۲۰ متر، باید ۴۸۰ متر بارندگی داشته باشیم. این در حالی است که هم‌اکنون ذخیره آب هزار ساله ایرانیان مصرف شده و با این توصیف، ۲ هزار سال دیگر زمان می‌برد تا این سفره‌ها احیا شود. سرریز شدن تالاب‌ها هم اگر چه اتفاق مثبتی محسوب می‌شود اما زمان زیادی لازم است تا دشت‌ها پر شده و میزان برداشت و تغذیه برابر شود.

وی اضافه کرد: الان در منطقه ۲۲ بحران جدی است. اغلب برج‌ها در آب هستند. مهم‌ترین کار در دراز مدت، توزیع عادلانه ثروت و امکانات در ایران است. ظرفیت زیستی در تهران تکمیل شده، اما نمی‌توان مردم را به اجبار از تهران خارج کرد. باید تمرکززدایی کنیم. ۲۵ میلیون تردد روزانه در تهران باید اصلاح شود.»

درویش ادامه داد: از حوالی میدان خراسان به سمت جنوب، مهرآباد جنوبی، دشت شهریار و دشت ورامین بیشترین میزان نشست را تجربه می‌کنند. البته در شمال انقلاب و پاستور شیبی وجود دارد که میزان نشست زمین را نشان می‌دهد.

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست نیز در این زمینه گفت: از ۶۵۰ دشت در کشور حدود ۳۵۰ دشت در حال فرونشستند. فرونشست در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که آبی که همچون ستون در زیر خاک قرار گرفته، بیش از اندازه برداشت شود. خطر فرونشست‌ها در شهریار و ورامین شدت بیشتری می‌گیرد. فروچاله‌ها البته داستان متفاوتی از فرونشست‌ها دارند که یکدفعه ظاهر می‌شوند.

او ادامه داد: میدان و برج آزادی تهران خطرناک‌ترین نقطه تهران در زمینه خطر فرونشست‌ است. اگر چه از چهارراه مولوی و میدان شوش هم نباید غافل شد.

کهرم درباره وضعیت فرودگاه امام گفت: فرودگاه امام به دشت قم نزدیک‌تر است تا به دشت تهران. چون در دو قدمی دریاچه نمک حوض سلطان قرار دارد.

نگرانی عمده کهرم در تهران به مناطق ۲۲ و ۱۹ برمی‌گردد. او معتقد است که اگر اتفاق خطرناکی بیفتد، قطعاً در این دو منطقه خواهد بود. کیفیت ضعیف ساخت و ساز در این دو منطقه علت اصلی این نگرانی‌هاست.

[related-post id="203408"]

[related-post id="205549"]
کد خبر 218804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =