چمدان: لئوناردو داوینچی در 15 آوریل 1452 در آنکیانو متولد شد و ۹ می ۱۵۱۹ در سن ۶۷ سالگی در شهر امبوز فرانسه درگذشت. سال ۱۹۵۲ به‌مناسبت پانصدمین سال تولد داوینچی مراسمی در شهر کوچک وینچی نزدیک فلورانس برگزار شد و رئیس‌جمهوری وقت ایتالیا لوییجی اینائودی و نخست‌وزیر وقت آلچیده دِ گاسپری در آن شرکت کردند. از آن‌روز ۱۵ آوریل در ایتالیا «روز لئوناردو» نامیده شد و امروزه در بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود.

همچنین ایتالیا به‌ مناسبت پانصدمین سال درگذشت این هنرمند، نوآور و دانشمند عصر نوزایی ایتالیا سال ۲۰۱۹ را سال داوینچی نامیده است و در این‌سال، وزارت امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا (Farnesia) با معرفی پژوهش‌هایی که دانشمندان ایتالیایی به جامعه علمی جهانی عرضه‌ کرده‌اند و همچنین با هدف ارائه تصویری از ایتالیا به‌عنوان کشوری که علم و نوآوری تولید می‌کند، برنامه‌هایی را در سایر کشورهای جهان برگزار می‌کند که شامل 116 رویدادی می‌شود که سفارتخانه‌های این کشور در 72 کشور برگزار می‌کنند.

[caption id="attachment_218754" align="aligncenter" width="1280"]دکتر جوزپینا فریللو، پژوهشگر در حوزه معماری و مطالعات ایران به‌ویژه شیوه‌های ساختمان‌سازی در سده‌های میانی اسلامی ازطریق منابع فارسی در این همایش پژوهشی را باعنوان «منابع فارسی در بازسازی تاریخی لئوناردو» ارائه کرد دکتر جوزپینا فریللو، پژوهشگر در حوزه معماری و مطالعات ایران به‌ویژه شیوه‌های ساختمان‌سازی در سده‌های میانی اسلامی ازطریق منابع فارسی در این همایش پژوهشی را باعنوان «منابع فارسی در بازسازی تاریخی لئوناردو» ارائه کرد[/caption]

[related-post id="193848"]

همایش «نبوع لئوناردو داوینچی؛ نقش منابع جدید در بازخوانی آثارش» امروز 26 فروردین (15 آوریل) به‌مناسبت زادروز این نابغه رنسانسی و همزمان با «روز پژوهش ایتالیا در جهان» و بزرگداشت پانصدمین سال‌ درگذشت این دانشمند و هنرمند ایتالیایی در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این همایش که با همکاری سفارت ایتالیا در تهران، موزه ملی علم و فناوری ایران و موزه ملی ایران و با حضور سیف‌الله جلیلی، مدیر موزه ملی علم و فناوری ایران، جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران و مقاماتی از سفارت ایتالیا برگزار شد، پژوهشگرانی از ایران و ایتالیا دستاوردهای علمی و هنری داوینچی را از جنبه‌هایی که تاکنون کمتر در مجامع ترویج علمی ایران به آنها پرداخته شده است بررسی کردند که دکتر جوزپینا فریللو، پژوهشگر در حوزه معماری و مطالعات ایران به‌ویژه شیوه‌های ساختمان‌سازی در سده‌های میانی اسلامی ازطریق منابع فارسی با ارائه «منابع فارسی در بازسازی تاریخی لئوناردو»، پروفسور رمانو گاتو، استاد دانشگاه بازیلیکا با ارائه «نقش هرون در مکانیک لئوناردو»، پروفسور آلفردو بوککارو، استاد دانشگاه فدریکوی دوم با ارائه «شخصیت علمی و شخصیت هنری لئوناردو در نسخه خطی کوراتزا» و همچنین پروفسور محمد باقری، استاد پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران با ارائه «حرکت دائمی در منابع اسلامی و در آثار داوینچی» اشاره کرد.

[caption id="attachment_218751" align="aligncenter" width="1280"]پروفسور آلفردو بوککارو، استاد دانشگاه فدریکوی دوم در این همایش پژوهشی را باعنوان «شخصیت علمی و شخصیت هنری لئوناردو در نسخه خطی کوراتزا» ارائه کرد پروفسور آلفردو بوککارو، استاد دانشگاه فدریکوی دوم در این همایش پژوهشی را باعنوان «شخصیت علمی و شخصیت هنری لئوناردو در نسخه خطی کوراتزا» ارائه کرد[/caption]

[related-post id="201710"]

آثار علمی داوینچی

به‌گزارش چمدان، قوانین آتلانتیک، قوانین لچستر، قوانین آروندل، دست‌نوشته فرانسه، قوانین فورستر، قوانینی درباره پرواز پرندگان، قوانین تریولزیانو، قوانین مادرید و نسخ خطی مجموعه سلطنتی بریتانیا ازجمله دست‌نوشته‌های لئوناردو داوینچی است.

[caption id="attachment_218752" align="aligncenter" width="1280"]پروفسور رمانو گاتو، استاد دانشگاه بازیلیکا در این همایش، پژوهشی را باعنوان «نقش هرون در مکانیک لئوناردو» ارائه کرد پروفسور رمانو گاتو، استاد دانشگاه بازیلیکا در این همایش، پژوهشی را باعنوان «نقش هرون در مکانیک لئوناردو» ارائه کرد[/caption]

قوانین لچستر یا دفترنامه هَمِر، احتمالاً «درباره طبیعت، وزن و حرکت آب» بوده است. این کتاب محتوی ۷۲ صفحه دست‌نوشته در غلاف چرم قرمز و محتوی ۳۶۰ نمودار و نقاشی مرتبط با آزمایش‌های داوینچی در حوزه‌های مکانیک سیالات، زمین‌شناسی، دیرینه‌شناسی، مکانیک و نجوم و همچنین طرح‌های شگفت‌انگیزی درباره اختراعاتی چون زیردریایی و ماسک غواصی است. این دفترنامه محتوی ۱۸ برگ کاغذ است که از وسط تا می‌شوند و دو طرف آن‌ها نوشته شده و سندی ۷۲ صفحه‌ای را ساخته است. این دست‌نوشته همانند بسیاری از دست‌نوشته‌های داوینچی به زبان ایتالیایی و به‌صورت آینه‌ای نوشته شده و بیل‌ گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت، مالک آن است.

قوانین آتلانتیک، دفترنامه‌ای است که داوینچی در ۱۲جلد و شامل هزار و ۱۱۹ برگ متن و طرح بین سال‌های ۱۴۷۸ تا آخرین سال حیاتش ۱۵۱۹ نوشت. این اطلس جامع که موضوعات مختلفی از پرواز، ادوات جنگی، سازهای موسیقی، ریاضیات و گیاه‌شناسی را در بر می‌گیرد، در کتابخانه امبروزیانا در شهر میلان نگهداری می‌شود.

[caption id="attachment_218753" align="aligncenter" width="1280"]پروفسور محمد باقری، استاد پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران در این همایش پژوهشی را باعنوان «حرکت دائمی در منابع اسلامی و در آثار داوینچی» ارائه کرد پروفسور محمد باقری، استاد پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران در این همایش پژوهشی را باعنوان «حرکت دائمی در منابع اسلامی و در آثار داوینچی» ارائه کرد[/caption]

قوانین آروندل، مجموعه دست‌نوشته‌هایی است که لئوناردو داوینچی بین سال‌های ۱۴۸۰ تا ۱۵۱۸ نوشته است. این کتاب شامل چندین رساله‌ مختلف درباره موضوعاتی چون مکانیک و هندسه می‌شود. نام این کتاب برگرفته از ارل آروندل است که سال ۱۶۳۰ در اسپانیا این دست‌نوشته‌ها را پیدا کرد.  قوانین آروندل شامل ۲۸۳ صفحه در اندازه‌های مختلف بین ۲۲ در ۱۶ سانتی‌متر است. این دست‌نوشته‌ها در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود.

همچنین این دانشمند در مجموع بیش‌از ۲۴۰ طراحی با جزییات بالا و حدود ۱۳ هزار واژه درباره آناتومی، اسکلت، شریان‌ها، قلب، اندام‌های تناسلی و اندام‌های داخلی بدن انسان نوشته است. او همچنین یکی از اولین طرح‌های علمی از جنین انسان در رحم مادر را کشیده است.

[related-post id="31477"]

[related-post id="6336"]

[related-post id="207817"]
کد خبر 218749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =