چمدان: بنای ثبت ملی کوشک دولت‌آباد شهر ابرکوه در حالی در فهرست آثار ملی ثبت شده که این روزها وضعیت مناسبی ندارد. بخش‌هایی از بنا در خطر ریزش قرار دارند و بارندگی‌های احیر می‌تواند این بنای مربوط به دوره پهلوی اول را تخریب کند. تصاویری که از وضعیت این بنا منتشر شده حاکی از رها شدن این بنای تاریخی در شهر ابرکوه دارد.



 

مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد درباره وضعیت این بنای تاریخی به چمدان گفت: کوشک دولت آباد شهر ابرکوه مالک خصوصی دارد و متاسفانه مالک تاکنون نسبت به مرمت این بنا اقدام نکرده است.

او با اشاره به وضعیت این بنا در گذشته گفت: اداره کل میراث فرهنگی در سال‌های گذشته یکبار نسبت به کاهگل بام اقدام کرده بود اما با توجه به موانع بود‌جه‌ای و قانونی ما امکان هزینه‌کرد بیشتر برای بناهایی که مالکیت خصوصی دارند، نداریم.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد درباره وضعیت فعلی این بنا گفت: به دلیل مرمت‌های گذشته وضعیت بنا ثابت مانده و البته حادثه آتش‌سوزی و تخریبی در آن صورت نگرفته است. پس از اطلاعی که درباره وضعیت این بنا پیدا کردیم، طی روزهای گذشته با توجه به پیش بینی بارش‌های شدید در یزد، وضعیت بام و مسیر ناو‌دان‌های این بنا رسیدگی شد و اقدامات اضطراری صورت گرفت تا آبگرفتگی منجر به آسیب زدن به بنا نشود.

[caption id="attachment_218675" align="aligncenter" width="1040"] اقدامات اضطراری برای جلوگیری از آسیب باران در کوشک دولت آباد ابرکوه[/caption]

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی یزد به مالک پیشنهاد شده تا این بنای تاریخی را با کاربری گردشگری احیا کند.
کد خبر 218662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =