نوبخت: سال آینده با قطار به انزلی سفر کنیم | راه‌آهن رشت به بندرانزلی و دریای خزر متصل می‌شود

محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن رشت با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف سفر به گیلان پیگیری و اتمام کار ادامه خط ریلی قزوین - رشت است، گفت: این قطار باید از رشت به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین و همچنین به آستارا متصل شود.

وی با تأکید بر اهمیت اتصال این خط ریلی به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال خط ریلی رشت به بندر انزلی و سپس بندر کاسپین این امکان را فراهم می‌کند که مسیر ریلی خلیج فارس را به دریای خزر متصل کنیم، گفت: می‌توانیم از طریق دریای خزر و کشورهای حاشیه آن نیز به جهان متصل شویم و کالاهای خود را با چین و سایر کشورها و حتی اروپا نیز مبادله کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده در زمینه اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی افزود: این کار در حال انجام است و برخی از شرکت‌های پیمانکاری قوی در این کار مشارکت می‌کنند.

نوبخت با بیان اینکه برای اتصال این مسیر ریلی نیازمند استملاک زمین‌های اطراف آن هستیم، گفت: این مسیر به طول ۴۰ کیلومتر بوده و به اندازه مسیر ریلی قزوین-رشت نیز کار سختی نیست و به راحتی می‌توانیم به آن دست یابیم اما این مسیر برخلاف مسیر قزوین - رشت زمین‌های آن برای منابع طبیعی نیست و متعلق به مردم است که نیازمند استملاک آنها هستیم.

وی با بیان اینکه مردم باید در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را انجام دهند، گفت: برای استملاک نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بودیم که قسمتی از پول زمین‌ها پیش از سفر دیروز به استان گیلان حواله شده و امیدواریم از شنبه آینده، کار استملاک زمین‌ها انجام شود تا ریل‌گذاری نیز با سرعت بیشتری آغاز شود.

بر اساس گزارش ایرنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به اتصال مسیر رشت به آستارا اشاره و خاطر نشان کرد: شرکتی برای آستارا نیز تعریف شده و با توجه به اهمیت این مسیر برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آنها برای همکاری در اتصال این مسیر اعلام آمادگی کردند و قرارگاه خاتم نیز مشارکت می‌کند.

وی افزود: دولت، قرارگاه خاتم و کشور آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت می‌کنند و نگرانی از نظر تأمین از نظر تأمین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات نداریم.

نوبخت با بیان اینکه برای اتصال مسیر رشت به انزلی و همچنین مسیر رشت به آستارا باید بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم، گفت: اگر طی دو سه سال آینده این مقدار اعتبار وارد استان شود می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند.

راه آهن قزوین - رشت، نیمه اسفند ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.

کد خبر 218331

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =