چمدان: سطح آب رودخانه کارون در ششم فروردین ماه بالا آمده و موجب زیر آب رفتن پارک‌های حاشیه کارون و بناهای تاریخی نظیر بند میزان شد. بند میزان که ششم فروردین ماه به زیر آب رفت مربوط به دوره ساسانیان است که تا امروز پابرجاست. ساخت بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند.

بند میزان شوشتر که در ۸ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۳۱ به ثبت ملی رسید در سال ۲۰۰۹ به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

این سد، آب کارون را به نسبت‌های ۲ و ۴ بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. مصالح بکار رفته در بند میزان سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج هستند.

در متون تاریخی شکسته شدن این سد به منزله ازدیاد فقر و بدبختی در شوشتر و پابرجا بودن آن به‌ همراه دیگر سازه‌های آبی شوشتر باعث آبیاری ۴۰ هزار هکتار دشت میان آب شوشتر ذکر شده است و این اهمیت این سد تاریخی را نشان می‌دهد.

[caption id="attachment_218268" align="aligncenter" width="714"]بند میزان شوشتر بند میزان شوشتر در ششم فروردین ماه در اثر بالا آمدن سطح رود کارون و سیلاب‌ها زیر آب مدفون شد[/caption]

کیسان رویینیان رییس اداره امور آب شمال خوزستان درباره وضعیت این بند تاریخی با بیان اینکه سیلاب‌های فروردین ماه سال جاری باعث شده بود تا این اثر تاریخی به طور کامل زیر آب برود به ایرنا گفت: این شرایط باعث شده بود که دیواره‌های برخی دهانه‌های این اثر در معرض تخریب قرار بگیرد.

وی افزود: پوشش‌های زره فولادی با همکاری مدیریت مهندسی عمومی سازمان آب و برق، شرکت آبیاری کارون بزرگ و اداره امور آب شمال خوزستان طراحی و با تایید کارشناسان پایگاه سازه‌های آبی شوشتر روی دیواره‌ها نصب شد.  این اقدام در کمترین زمان ممکن و با پیگیری فرماندار شوشتر انجام شد که با کاهش فشار آب روی دیواره‌ها از تخریب این اثر جلوگیری می‌کند.
کد خبر 218264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =