۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
بازار تاریخی اردکان ثبت ملی شد

چمدان: سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: این بنا در بخش مرکزی شهرستان اردکان واقع شده است که متعلق به دوره قاجار می باشد و قدمت بنا، ساختار معماری بی نظیر آن، وجود عناصر معماری متعدد از جمله پایاب و حمام، وجود ساباط های متعدد، شیب ملایم و حرکت ظریف آن درون بازار ، دو طبقه بودن در برخی قسمت هااز ویژگی های مهم این اثر بشمار
می رود.

مدیر کل میراث فرهنگی  استان یزد در خصوص مشخصات این بنا گفت: بازار چهار سوق به دو بازارشرقی و غربی  تقسیم می شود که در گذشته به وسیله فضای چهار سوق به هم متصل می شده اند اما با احداث خیابان این دو بازار از هم گسسته می شوند . بازار شرقی قسمت کوچکتر بازار است که شامل شش حجره می شود . بازار  غربی  قسمت بزرگتر بازار است که ۲۹ حجره را در خود جای داده است . بازار در قسمت میانه خود دو طبقه می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: پوشش سقف بازار به صورت طاق و تویزه است، روزنه هایی برای نور رسانی به درون بازار بالای آنها تعبیه شده است . سه ساباط درون بازار وجود دارد که عامل ارتباطی بازار با محله های اطراف آن می باشد . پایاب و حمام از دیگر عناصر موجود در بازار است . شیب بازار از سمت ورودی به سمت پائین می باشد و در قسمتی از بازار شیب تقریبا صفر می شود ولی در قسمت انتهای بازار شیب به سمت بالا متمایل می شود . نمای بازار را طاق نماها تشکیل می دهند که با توجه به وسعت دهانه و قرار گرفتن در شیب های متعدد اندازه و ارتفاع آن متفاوت می شود . کفسازی بازار به وسیله سنگ و آجر اجرا شده است . اندود دیوارها به وسیله گچ و کاهگل است، سقف نیز به وسیله گچ پوشش داده شده است . دیوارها نیز به وسیله خشت و آجر اجرا شده اند. راه دسترسی به پشت بام در ساباط اول ( از سمت ورودی بازار ) قرار دارد که در حال حاضر مسدود می باشد .

گفتنی است شهرستان اردکان دارای ۲۷۴ بنای ثبتی می باشد که بنای قاجاری دربند روباز صدرافضلاء، زیارتگاه پیر سبز چک چک، مسجد جامع اردکان، خانه تقدیری و… از جمله  بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شاخص این شهرستان است.
کد خبر 218242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =