چمدان: یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر توسط شخصی به نام میرفتاح ساخته شده است. این بنا که در اسفند 1379 به ثبت ملی رسیده است 12 فروردین ماه زیر بارندگی‌های شدید تخریب شد.

احمد ترابی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بلافاصله پس از این تخریب اعلام کرد: شدت بارش باعث فرو ریختن بخشی از این بنای تاریخی شده است.

سعید احمدی‌فر دادستان دادگاه عمومی و انقلاب ملایر پس از گذشت چند روز از تخریب این بنای قاجاری در این زمینه گفت: در حال حاضر پرونده رسیدگی قضایی علت تخریب بنای «یخدان میرفتاح» تشکیل شده و در شورای پنج دادیاری در جریان رسیدگی است.

وی افزود: ما کار تحقیقاتی خود را انجام می‌دهیم و چنانچه به این نتیجه برسیم که در تخریب یخدان میرفتاح کسی قصوری داشته و یا برابر وظایف قانونی خود عمل نکرده است، فرد یا افراد احضار می‌شوند و رسیدگی قضایی را انجام می‌دهیم.

دادستان دادگاه عمومی و انقلاب ملایر تاکید کرد: هر کسی که در زمینه تخریب بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» مقصر باشد، احضار می‌شود.

احمدی‌فر گفت: ما به عنوان مدعی العموم موظف هستیم اگر سایر بناهای تاریخی مورد تخریب و آسیب قرار گیرند، موضوع را مورد رسیدگی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بارش‌های دیگری را طی روزهای آتی در پی داریم، امروز دستور دادیم اقدامات لازم حفاظتی برای سایر بناهای تاریخی این شهرستان انجام شود.

دادستان دادگاه عمومی و انقلاب ملایر با بیان اینکه چنانچه آثار تاریخی دیگری در این شهرستان همچون «یخدان میرفتاح» در اثر عوامل طبیعی و انسانی مورد تخریب قرار گیرد، دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم می‌تواند ورود کند به ایرنا گفت: در راستای تخریب یخدان میرفتاح کسی به ما شکایتی نکرده است، بلکه ما به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کردیم و مستندسازی و تشکیل پرونده نیز انجام شده است.

[caption id="attachment_217352" align="aligncenter" width="1000"]یخچال میرفتاح دادستان دادگاه عمومی و انقلاب ملایر: هر کسی که در زمینه تخریب بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» مقصر باشد، احضار می‌شود[/caption]

[related-post id="217261"]

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز درباره شکایت دادستان ملایر از میراث فرهنگی به ایرنا گفت: هر دستگاهی وظیفه خاص خود را دارد و دستگاه قضایی نیز احساس می‌کند که در رابطه با تخریب این بنا اعلام جرم کند.

باب الله فتحی ادامه داد: دستگاه قضایی به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و نمی‌توانیم در کار قضایی دخالت کنیم که چرا در زمینه تخریب یخدان میرفتاح اعلام شکایت شده است.

وی اضافه کرد: کسی در رابطه با تخریب یخدان میرفتاح مقصر نیست و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر به خوبی وظیفه خود را در راستای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی شهرستان انجام داده است.

فرماندار ویژه ملایر تاکید کرد: در شکایتی هم که از سوی دادستان ملایر طرح شده است، اداره میراث فرهنگی و کارشناسان حقوقی این سازمان حضور پیدا می‌کنند و توضیحات لازم را ارایه می‌دهند.

[related-post id="216799"]
کد خبر 217767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =