چمدان: حرمت‌اله رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد وضعیت گردشگری داخلی با توجه به آمارهای دفاتر مسافرتی در نوروز 98 گفت: علاوه بر وضعیت آب و هوایی و سیل، به خاطر مسائل اقتصادی انتظار ریزش گردشگر را داشتیم و آمارها نشان می‌دهد با کاهش 40-35 درصدی گردشگران روبرو بودیم.

وی ادامه داد: اگرچه در برخی شهرها مانند تهران و قشم با افزایش گردشگر روبرو بودیم اما در بیشتر نقاط دیگر همانند کیش که ارتباطی با وضعیت سیل هم نداشت با کاهش بیش از 40 درصدی روبرو بودیم. در مناطق آسیب دیده ما تمایل داشتیم که مردم به مناطق آسیب دیده سفر نکنند تا روند امداد و نجات با اختلال روبرو نشود به همین خاطر نیز بدون جریمه تورهای سفر به این مناطق را پس گرفتیم.

رفیعی افزود: نتایج بررسی آمارها نشان می‌دهد که بخشی از گردشگران برای سفر نوروز خود به دفاتر مراجعه نکردند و با این شرایط بهره‌برداری بهینه‌ای از سفرها در صنعت توریسم رخ نداده‌ است. امیدواریم با شناخت هرچه بیشتر نسبت به صنعت توریسم و باور به اینکه در این شرایط اقتصادی توریسم راه حل نجات است، تغییری در سیاستگذاری‌ها صورت بگیرد و این صنعت اولین صنعت درآمدزای کشور شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در پاسخ به اینکه آیا بخشنامه حذف چارتر در نوروز به درستی انجام شد یا خیر؟ توضیح داد: ما گزارش تخلفی در این زمینه در دفاتر نداشتیم و کسی نمی‌تواند دفاتر خدمات مسافرتی را به گرانفروشی بلیت به خاطر چارتر کردن متهم کند.

او در پاسخ به اینکه آیا اختلاف نظر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با استارت‌آپ ها و سایت‌های فروش پرواز و بسته سفر در زمینه ارائه تخفیف به مشتریان به راه حلی رسید یا وارد مراجع قضایی شد؟ به چمدان گفت: کماکان در گیر این بحث هستیم و دوباره این سایت‌ها در خواست جلسه کرده‌اند. ما چیزی به نام تخفیف روی سود را قبول نداریم چرا که آنچه دفاتر می‌گیرند سود نیست و کارمزد است و ارائه تخفیف روی کار مزد جایز نیست و دامپینگ (بازار شکنی - قیمت شکنی) است.

رفیعی اظهار کرد: اگر در جایی دامپینگ به صورت گسترده صورت می‌گیرد نشان از پولشویی است و نهادهای نظارتی باید جلو آن را بگیرند.

وی ادامه داد: مشکل این است که دولت در واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی درست عمکل نکرده و ریشه اختلافات در همین جاست که سبب ایجاد رانت می‌شود. اگر تصدی‌گری صورت بگیرد بخش خصوصی کار خود را انجام می‌دهد و دولت می‌تواند به درستی نقش نظارتی داشته باشد اما اکنون جای این دو عوض شده است.

[related-post id="194230"]
کد خبر 217709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =