چمدان: همزمان با سیل سراسری در کشور و با فشار سازمان میراث فرهنگی، هتل‌ها موظف شدند هزینه رزرو‌ کنسلی به دلیل شرایط خاص کشور را بدون کسر جریمه به مسافران برگردانند. هم‌زمان نیز چند عکس از بخشندگی دو تا سه هتل در جریان سیل‌ نوروزی در فضای مجازی منتشر شد.  حالا رئیس جامعه هتل‌داران با وجود اینکه سیل هیچ خسارتی به هتل‌ها نزده به دنبال دریافت شرایط حمایتی از دولت است.

براساس خبر وب سایت خبری جامعه هتل‌داران، جمشید حمزه‌زاده با اشاره به این موضوع که ساختمان هتل‌ها از سیل هیچ آسیب مستقیمی ندیده‌اند، گفت: از دولت این انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای هتلداران، شرایطی برای جبران بخشی از هزینه‌های آنها را فراهم کنند.

حمزه‌زاده تصریح کرد: به دلیل وقوع سیلی که امسال با آن مواجه بودیم، میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافت. البته این کاهش به صورت میانگین محاسبه شده به طوری که در برخی استان‌ها مانند خوزستان، شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی ضریب اشغال و در برخی استان‌ها نظیر تهران، شاهد افزایش ضریب اشغال هتل‌ها بودیم.

او افزود: در اثر وقوع سیل، بسیاری از مسافران اقامت خود در هتل‌های شهرهای مختلف کشور را کنسل کردند و حتی افرادی که در تبریز نیز هتل رزرو کرده بودند از ترس سیل هتل خود را کنسل کردند ولی به اعتقاد من بیشترین ضرر شامل حال خوزستانی‌ها شد.

رئیس جامعه هتلداران ایران درباره اقدامات انجام شده در واکنش به وقوع سیل در مناطقی از کشور گفت: جامعه هتلداران ایران در اوایل این اتفاق اطلاعیه‌ای صادر کرد که به دلیل وضعیت پیش آمده در کشور، مسافرانی که از قبل هتل‌های خود را رزرو کرده‌اند، می‌توانند در مناطق سیل زده و در بازه زمانی تعیین شده بدون هیچ هزینه‌ای، اقامت خود را کنسل و پول خود را به طور کامل دریافت کنند. در صورتی که طبق قانون می‌توانستیم این کار را انجام ندهیم. برای جبران خسارات سیل به هتلداران نیز باید راهکاری در نظر گرفته شود. به اعتقاد من وقتی قرار است دولت، ضررهای سیل را جبران کند باید ضررهای غیرمستقیم آن را نیز در نظر بگیرد. در حال نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم تا به نوعی دولت با توجه به ضررهای هتلداران در این مناطق، مشوق‌هایی مانند معافیت مالیاتی 100 درصدی برای یک تا دو سال را برای آنها در نظر بگیرد تا به این صورت بخشی از ضررها جبران شود.

این نخستین بار نیست که جامعه پرنفوذ هتل‌داران ایران که مجموعه هتل‌های دولتی و شبه دولتی در آن عضو هستند، دست کمک به سوی دولت دراز می‌کند تا خسارت‌های ناشی از شرایط خاص کشور که تمام کشور متحمل آن شده‌اند را دولت برای هتل‌ها جبران کند.

به گزارش چمدان، هتلداران در حالی درخواست خسارت از کنسلی رزروی‌های نوروز 98 به دلیل جاری شدن سیل در کشور را دارند که دولت برای تامین زیان‌های ناشی از سیل و سیلزدگان نیز با مشکل مواجه است. بروز خسارات مالی گسترده در سیلاب اخیر آن هم در سالی که بسیاری از اقتصاددانان سال ۱۳۹۸ را سال سخت اقتصاد ایران توصیف می‌کنند در شرایطی است که پرونده بودجه ۹۸ هم بسته شده است؛ در چنین شرایطی باید دید که دولت با استفاده از کدامیک از راه‌های جایگزین می‌خوهد هزینه خسارات رخ داده را تأمین کند؟
کد خبر 217582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =