چمدان: «یوش» روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران. این روستا به دلیل اینکه زادگاه نیمایوشیج است شهرت یافته‌ است. اوزرود یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز از پایین دست و جنوب این روستا می‌گذرد. این روستا دارای 6 اثر ثبتی و چهار اثر واجد ارزش تاریخی است.

خانه نیما یوشیج نیز بنایی است مربوط به دوره قاجار که به شماره ۱۸۰۲ توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده‌ است. خانه نیما محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده‌ است. این خانه در سال ۱۲۰۷ هجری قمری توسط ناظم الایاله در محله لالوی یوش ساخته شد. این بنا دارای ۳ ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است. خانه نیما یوشیچ با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.

بارندگی‌های شدید نوروز 98 و سیل و سیلاب‌هایی که در نقاط مختلف کشور جاری شد بسیاری از بناهای تاریخی آسیب‌هایی جزئی و کلی دیدند. روستای یوش نیز از این تخریب‌ها در امان نمانده است و بناهای تاریخی این روستا زیر بار سیلاب قدرت تحمل نداشتند و تخریب شدند.

[caption id="attachment_217530" align="aligncenter" width="1024"]خانه نیما یوشیج در روستای یوش نمایی از خانه نیمایوشیج در روستای یوش در استان مازندران | بافت تاریخی این روستا در سیل و سیلاب اخیر آسیب دیده است[/caption]

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این زمینه گفت: بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های اخیر در مجموع به 48 بنا، محوطه و بافت تاریخی در مازندران خسارت وارد کرد که مهم‌ترین آن به خانه‌های روستای تاریخی یوش در بخش بلده شهرستان نور بوده است.

وی با بیان اینکه سیل به بافت تاریخی روستای یوش آسیب رساند گفت: بلافاصله بعد از وقوع سیل و سیلاب، کارشناسان میراث فرهنگی در محل حضور یافتند و برنامه‌های مرمتی آن تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه کرد: خوشبختانه به خانه نیما خسارت جدی وارد نشد و پاکسازی و آواربرداری بناها و کوچه‌های بافت تاریخی یوش آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بر اثر بارش‌های شدید باران که منجر به سیلاب در برخی شهرها و مناطق آثار ثبتی و میراث فرهنگی شد، به ده‌ها اثر با ارزش تاریخی مناطق شرقی و مرکزی استان خسارت جدی وارد آمد به ایرنا گفت: سیلاب و باران شدید به پل تاریخی شاپور شیرگاه، پل تاریخی فرح آباد، سایت موزه گوهر تپه، برخی سقانفارها، ساختمان گمرک بابلسر و حمام‌های تاریخی شهر گلوگاه آسیب جدی وارد کرد.

سیف الله فرزانه با اشاره به اینکه بیشترین آسیب‌ها در شهرستان بابلسر، بابل، نور، ساری، بهشهر، نکا، سوادکوه و گلوگاه اتفاق افتاده است ادامه داد: همچنین باران به بخش‌هایی از زیرساخت‌های گردشگری منطقه توسکا، چشمه گلوگاه و منطقه نمونه گردشگری جوارم سوادکوه هم خسارت زد.

وی با بیان اینکه باقی آثار تاریخی استان تاکنون آسیب جدی ندیده‌اند گفت: نیروهای میراث فرهنگی در تمامی نقاط استان به صورت مستمر از آثار میراثی بازدید و آنها را تحت نظر دارند.
کد خبر 217527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =