چمدان: اژدهای کومودو گونه‌‌ای نادر و منحصربه‌فرد از خزندگان بزرگ‌جثه است که در بخش شرقی مجمع‌الجزایر اندونزی زندگی می‌کند. طول این خزنده می‌تواند به سه‌متر برسد و وزنش بین 70 تا 90 کیلوگرم باشد. جزیره کومودو میزبان حدود 2 هزار و 300 اژدها است. همه‌ساله هزاران گردشگران برای دیدن این اژدها به این جزایر سفر می‌کنند. اما تعداد بالای گردشگران در نواحی حساسی همانند پارک ملی کومودو می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری روی زیستگاه طبیعی اژدها بگذارد.

از این‌ رو، دولت جاکارتا تصمیم گرفته‌ است از ابتدای سال 2020 به‌طور موقت این جزیره / پارک ملی را تعطیل کند. در مدت تعطیلی کومودو، فعالان محیط‌ زیست تلاش می‌کنند گیاهان بومی، گوزن‌ها و سایر شکارهای طبیعی اژدهای کومودو را افزایش دهند.



سال گذشته، دولت محلی اعلام کرد که قصد دارد هزینه بازدید گردشگران از اژدها را به 500 دلار برساند که این رقم حدود 50 برابر ورودی فعلی است و بنابراین، می‌تواند به کاهش تعداد گردشگران منجر شود. با وجود این، هفته گذشته پلیس جاوه شرقی از تلاش برای سرقت پنج اژدهای کومودو جلوگیری و این قاچاقچیان را که در قالب گردشگر به جزیره وارد شده بودند را دستگیر کرد.
کد خبر 217510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =