چمدان: بارندگی‌ها، سیلاب و سیل‌های اخیر آثار تاریخی کشورمان به ویژه در غرب کشور را به شدت تهدید می‌کند. در موج اول بارش‌ها و سیلاب‌ها سه پل تاریخی لرستان آسیب‌های جدی دیدند و حالا در موج جدید سیل و سیلاب، بناها و پل‌های تاریخی استان لرستان دچار تخریب‌های دیگری شدند.

یکی از مهمترین بناهای تاریخی کشورمان که در این شرایط جوی آسیب دیده است قلعه فلک الافلاک است. فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد است که با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در این زمینه گفت: بر اثر بارش شدید باران ضلع غربی قلعه فلک الافلاک خرم آباد دچار ریزش شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در جریان این رانش به پیکره اصلی قلعه فلک الافلاک آسیبی وارد نشده است.



به گزارش چمدان، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان درباره آخرین وضعیت پل‌های تاریخی این استان نیز به ایرنا گفت: با توجه به اینکه پل‌های تاریخی لرستان در مسیر سیلاب بودند بیشترین آسیب را در جریان سیل روز گذشته این پل‌ها متحمل شدند.

وی اضافه کرد: در پی بروز سیل یکی از پایه و طاق الحاقی دوره قاجار پل کشکان نیز تخریب شد.

علاوه بر پل کشکان، پل‌های گاومیشان، افرینه، گپ و شکسته نیز دچار آسیب شده‌اند.

پل گپ؛ پل صفوی

پل صفوی یا پل آجری که در میان مردم خرم‌آباد به پل گپ به معنی پل بزرگ هم شناخته شده است یک پل تاریخی متعلق به دوره صفوی - دوره قاجار است و در خرم‌آباد، خیابان مجاهدین اسلام، جنب مصلی سابق واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شکسته؛ پل شاپوری

پل شکسته یا پل شاپوری یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده‌است.

پل افرینه

پل افرینه در سال ۱۳۰۴ و در زمان پهلوی اول ساخته شده و دارای چهار دهنه پنج متری است. سازنده این پل معمار فشنگچی بوده که سازنده بیش از ۵۰ پل لرستان به سبک و شیوه یکسان بوده است. در این نوع پل‌سازی کمترین ملاط استفاده شده و سنگ‌ها به گونه‌ای به کار گرفته شده‌اند که در طول سال‌ها توانسته‌اند متحمل بارهای سنگین بدون تخریب قابل توجه شوند.

پل گاومیشان

پل گاومیشان یک پل باستانی مربوط به دوره ساسانیان است. این پل در فاصله ۳۰ کیلومتری دره شهر در مرز بین دو استان لرستان و ایلام و بر روی رودخانه سیمره واقع شده‌است. در حالی که بیش از ۹۰ درصد سازه این پل در استان لرستان قرار داد این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام، به ثبت رسیده‌است. خاص‌ترین ویژگی‌های این پل، عرض دهانهٔ یکی از طاق‌های آن است که در معماری باستان، عریض‌ترین قلمداد می‌شود.

به گزارش چمدان، مدیرکل میراث فرهنگ ، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: به محض فروکش کردن سیلاب برآورد اولیه این خسارات و مرمت اضطراری آثار آغاز خواهد شد.
کد خبر 216865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دومین آتش‎سوزی قلعه فلک الافلاک در دو هفته اخیر | آتش تا پای دیواره قلعه رسید - چمدان ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    دچار ریزش شد اما به گفته مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در جریان این رانش به پیکره اصلی قلعه فلک الافلاک آسیبی وارد