چمدان: پسرخوانده ژولیوس سزار، اکتاویان که به اولین امپراتور رم تبدیل شد و نام آگوستوس اول را برای خودش برگزید در سال 31 پیش‌ازمیلاد در منطقه آکتیوم با ملکه کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر و دلداده رمی‌اش مارکوس آنتونیوس یا مارک آنتونی نبرد دریایی بزرگ و سرنوشت‌سازی کرد و در این جنگ طولانی و دشوار به پیروزی رسید.

اما بیش‌ از د وهزار سال علت این پیروزی در ابهام بود. به‌تازگی گروهی از باستان‌شناسان وزارت فرهنگ یونان به سرپرستی کنستانتینوس زاکوس در اجلاس موسسه باستان‌شناسی آمریکا در ساندیگوی کالیفرنیا اعلام کردند که طی کاوش‌ در محوطه باستان‌شناختی نیکوپولیس در شمال‌غربی یونان در اپیروس از این راز پرده برداشته‌اند.

اکتاویان نیکوپولیس را در سال 30 پیش‌از‌میلاد در یادبود پیروزیش بر مارک آنتونی و کلئوپاترا بنا کرد.

از دیرباز اعتقاد بر این بود که بسیاری از کشتی‌های جنگی سپاه کلئوپاترا و مارک آنتونی بزرگ‌تر از کشتی‌های اکتاویان بودند و بنابراین، قدرت مانور کمتری داشتند.

اما اکنون دانشمندان پس‌از 16 سال بررسی داده‌هایی که در کاوش‌های بنای یادبود نیکوپولیس به‌دست آوردند توانستند اولین تاییدهای باستان‌شناختی را درمورد اینکه بعضی از کشتی‌های کلئوپاترا و مارک آنتونی واقعا ابعاد بزرگی داشتند پیدا کنند.

نتایج این کاوش‌ها حاکی از آن است که اکتاویان که کشتی‌های کوچک‌تر و سریع‌تری داشت توانست از تاکیک‌های بهتری استفاده کند و در مقابل دریاناوهای فرعون مصر پیروز شود و برگه‌های کتاب تاریخ را به‌ نفع خودش بنویسد.

این داده‌ها از حدود 35 مجموعه طاقچه که داخل دیواری مقابل بنای یادبود پیروزی اکتاویان قرار داشت جمع‌آوری شده است.

در شعری که در قرن اول میلادی سروده شده آمده است که این طاقچه‌ها با تیغه‌های برنزی بزرگی که از بعضی از بزرگ‌ترین کشتی‌های جنگی کلئوپاترا و مارک آنتونی جمع‌آوری شده بود ساخته شده‌اند.

اکتاویان 350 کشتی از رزم‌ناوهای مصریان را غنیمت گرفت و برای به‌ تصویر‌ کشیدن شکست دشمنانش از تیغه‌های فقط 35 کشتی استفاده کرد.

مطالعه روی این طاقچه‌ها که 6 مورد از آنها در طول 18 ماه اخیر کشف شده‌اند نشان می‌دهد که همگی آنها ابعاد مختلفی دارند و بنابراین، کشتی‌های دشمن ابعاد مختلفی داشته‌ است.

با بررسی جزییات طراحی بعضی از این تیغه‌ها که در قسمت جلوی کشتی و زیر آب قرار می‌گرفت و به‌عنوان سلاحی برای درهم شکستن کشتی‌های دشمن استفاده می‌شد دانشمندان توانستند ابعاد عمومی و شکل کناره‌های هر تیغه را اندازه‌گیزی کنند که برپایه این اندازه‌گیری‌ها طول بعضی از کشتی‌های کلئوپاترا و مارک آنتونی به بیش‌از 40 متر می‌رسید و بنابراین، برای اولین‌بار مستنداتی باستان‌شناختی برای گمانه‌های تاریخی به‌دست آمد.

[caption id="attachment_216461" align="aligncenter" width="1216"] نمای هوایی دروازه نیکوپولیس[/caption]

[caption id="attachment_216460" align="aligncenter" width="1216"] نمایی دیگر از دروازه نیکوپولیس[/caption]

[caption id="attachment_216459" align="aligncenter" width="1215"] آمفی‌تئاتر نیکوپولیس[/caption]

[caption id="attachment_216462" align="aligncenter" width="1217"] یادبودی که پیروزی اکتاویان (آگوستیس اول) را درمقابل کلئوپاترا و مارک آنتونی نشان می‌دهد[/caption]

[related-post id="201941"]

[related-post id="32164"]

[related-post id="6399"]
کد خبر 216458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =