تخت جمشید چگونه در سیل شیراز مصون ماند | دوراندیشی و مهندسی دفع آب هخامنشیان در سیل شیراز را ببینید

چمدان: فیلمی که مشاهده می‌کنید توسط ناظم زارع در ۶ فروردین ماه امسال گرفته شده و خروجی آبراهه‌های تخت جمشید را نشان می‌دهد که در گوشه جنوب شرقی تختگاه قرار گرفته است و آب

تمامی شبکه کانال‌های زیرزمینی به آن منتهی شده و از آنجا به سمت برزن جنوبی جاری می‌شود.

[video width="352" height="240" mp4="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/03/تخت-جمشید.mp4"][/video]

این خروجی بین سال‌های 90 تا 93 به وسیله دکتر علیرضا عسکری چاوردی و دکتر احمدعلی اسدی شناسایی و کاوش شد و در نهایت مشکل آبگرفتگی بناهای تختگاه به طور اساسی برای همیشه رفع شد.

خوشبختانه با درایت و تدبیر مهندسان نابغه هخامنشی و لایروبی کانال‌های دفع آب و کاوش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر مجموعه میراث جهانی تخت جمشید بدون مشکل سیلاب، محکم و استوار این نکته را به ما یادآوری می‌کند که خرد و دانش هخامنشیان در طول تاریخ ایران زمین مایه مباهات و افتخار است.

ویدیوی جاری شدن آب باران به دریچه‌های واقع در جنوب شرق تختگاه تخت جمشید که خروجی انتهایی کانال‌های تختگاه را پوشش می‌دهد را نیز در زیر ببینید. این ویدئو در 6 فروردین ماه تهیه شده است.

[video width="352" height="288" mp4="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/03/persepolis_3.mp4"][/video]

فیلم زیر نیز وضعیت بارندگی و عدم وجود مشکل و آبگرفتگی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در ششم فروردین ماه 98 را نشان می‌دهد.

در این فیلم مسیری در پشت کاخ خزانه به منظور هدایت آبها به سمت دریچه‌های جنوب شرق صفه و در نهایت جاری شدن آن به سمت خروجی نهایی کانال‌های تختگاه ایجاد شده است.

تمامی این آب‌ها پس از جاری شدن به سمت خروجی جنوب شرق تختگاه به سمت برزن جنوبی سرازیر می‌شوند.

[video width="352" height="288" mp4="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/03/persepolis4.mp4"][/video]
کد خبر 216103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =