چمدان: لرستان را سرزمین پل‌های تاریخی می‌نامند. درحال حاضر بخش مهمی از پل‌های تاریخی کشور در این استان واقع شده‌اند که از جمله این پل‌های تاریخی می‌توان به پل تاریخی افرینه اشاره کرد.

پل افرینه در سال ۱۳۰۴ و در زمان پهلوی اول ساخته شده و دارای چهار دهنه پنج متری است.

سازنده این پل معمار فشنگچی بوده که سازنده بیش از ۵۰ پل لرستان به سبک و شیوه یکسان بوده است. در این نوع پل‌سازی کمترین ملاط استفاده شده و سنگ‌ها به گونه‌ای به کار گرفته شده‌اند که در طول سال‌ها توانسته اند متحمل بارهای سنگین بدون تخریب قابل توجه شوند.

«افرینه» که پس از سال‌ها با احداث پل جدید استفاده چندانی ندارد به خاطر عکس‌ها و سنگ‌های خاصی که در دو طرف آن به کار رفته می‌تواند یکی از آثار تاریخی محسوب شود.

پایه‌های این پل تاریخی روستای افرینه که ۲۰ متر طول دارد بر اثر سیلاب سال‌های اخیر آسیب دیده بود. مرمت پل افرینه از جمله پل‌های تاریخی از فهرست صدگانه پل‌های تاریخی لرستان است که برای نخستین بار مردادماه سال گذشته با حجم عملیات مرمتی مختلف در دستور کار میراث فرهنگی استان لرستان قرار گرفت.

این پل تاریخی پلدختر در سیلاب‌های اخیر دچار تخریب‌ها و آسیب‌های جدیدی شده است.

یکی دیگر از پل‌های تاریخی آسیب دیده در سیل و سیلاب‌های این روزها «پل کِلَه‌هُر» یا «پل کِلَهُر» یا «پل کِلَهُرت» مربوط به سدهٔ ۴ ه‍.ق است و در شهرستان پل‌دختر بخش معمولان روی رود کشکان واقع شده و در ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این پل در ورودی شمالی شهر معمولان از توابع شهرستان پلدختر واقع شده‌است و پایه‌های آن به صورت بیضی شکل است. از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌توان به وجود سکویی در داخل دوپایه اصلی پل نام برد که این سکو از ۱۲ پله ساخته شده و کاربرد آن دقیقاً روشن نیست ولی احتمالاً به عنوان پشت بند از آن‌ها استفاده می‌شده‌ است.

کتیبه‌ای به خط کوفی در قسمت غربی پل بر سینه کوه بالاتر از مسیر گذر روی پل به طرف شمال غربی آن به دستور بدر بن حسنویه نوشته شده‌ است و قرینه آن در قسمت جنوب بر سینه کوه وجود داشته که متأسفانة به علت عملیات راهسازی تخریب شده است.

این پل تاریخی نیز در سیل‌ و سیلاب اخیر دچار تخریب و خسارت‌های جدیدی شده است.

[video width="432" height="240" mp4="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/03/887.mp4"][/video]
کد خبر 215806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =