چمدان: انجام مطالعات آسیب شناسی، حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری بر اساس اسناد و همچنین ساماندهی اموال این موزه، از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در مرمت این بنا بوده است.

لایه برداری دیواره های داخلی و استحکام بخشی و بسترسازی، نقاشی سقف و دیوارها، استحکام بخشی و مرمت گچبری و بازسازی رنگی بر اساس اسناد، حفاظت و مرمت درب ها همراه با نقاشی بر اساس اسناد تصویری، لایه برداری و احیاء لولاهای برنجی و قالب گیری از دستگیره ها برای بازسازی در بخش آسیب دیده، مرمت ازاره های چوبی، کف سابی و همچنین پاکسازی و لکه گیری نمای آجری و ازاره های سنگی این ساختمان با دستگاه سوپر میکروجت و کربنات منیزیم از جمله اقدامات انجام شده در این پروژه بود.



همچنین طراحی و اجرای موکت های رولی آلومینیومی در محل ورودی این موزه جهت حفاظت پیشگیرانه برای ممانعت از ورود آلودگی محیطی (گل و خاک) به داخل، مرمت و شستشوی پرده ها، اقدامات مرمتی بر روی مبلمان، لوسترها، چراغ های آویز، میزها، کمدهای چوبی، پیانو و دیگر آثار مانند عاج، نقاشی، آثار سرامیکی و فلزی و ... و همچنین فرش های نمایشی این موزه با لحاظ نمودن موارد حفاظت پیشگیرانه با نظارت بخش حفاظت و مرمت انجام شد.

طراحی و ساخت صفحه ترنسپرنت (شفاف) معرفی آثار و فضاهای نمایشی این موزه، مرمت ویترین ها و طراحی و ساخت ویترین های جدید مطابق استانداردهای تعریف شده، پژوهش و گردآوری اطلاعات تکمیلی مورد نیاز جهت معرفی هر چه بهتر کوشک احمدشاهی به گردشگران و همچنین عکاسی تخصصی از آثار از دیگر فعالیت های صورت گرفته در این مدت بوده است.



گفتنی است فاز اول اپلیکیشن تور مجازی طراحی شده برای موزه های این مجموعه مجهز به QR کد به منظور معرفی کامل تر بنا و آثار موزه ای، همزمان با بازگشایی کوشک احمدشاهی در این موزه فعال شد. این نرم افزار با قابلیت نشان دادن تصویر هر اثر، اطلاعات نوشتاری و شنیداری آن به دو زبان فارسی و انگلیسی، اعلام موقعیت مکانی آثار در موزه و همچنین امکان شنیدن اصوات آلات موسیقی موجود در این موزه، برای گردشگران قابل استفاده شده است.

در حوزه اموالی نیز با نظارت واحد اموال فرهنگی این مجموعه آثار این موزه پس از انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی، ساماندهی و بر اساس اسناد تصویری، مجدد چیدمان شد.

به گزارش چمدان، عمارت کوشک احمدشاهی اواخر دوره قاجار جهت خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ مترمربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا شد. از ویژگی های عمده این بنا تزئینات و نمای آجری به کار رفته در سرتاسر نمای  بیرونی آن است. این عمارت در دوره پهلوی دوم پس از مرمت و تغییر مبلمان داخلی به عنوان محل سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.

 
کد خبر 214438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =