استان سمنان در مجاورت استان‌های، تهران،قم، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان با مرکزیت شهرستان سمنان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد برای گردشگری است.

چمدان -
 

نقشه استان سمنان[/caption]

شاهرود

شهرستان شاهرود به خاطر وجود جنگل ابر و منطقه حفاظت شده خارتوران از نظر جاذبه‌های طبیعی بسیار شهرت دارد. آبشار مجن نیز از جمله جاذبه‌های مهم این شهرستان به حساب می‌آید.

جنگل ابر شهر بسطام قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر استان سمنان است. این جنگل توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

از سوی دیگر آرامگاه عارف بزرگ بایزید بسطامی و شاگرد معنوی او شیخ ابوالحسن خرقانی نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی و معنوی شاهرود است.
 

آبشار مجن در 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود در انتهای شهر مجن قرار دارد[/caption]
 

آرامگاه و خانقاه بایزید بسطامی عارف بزرگ قرن سوم هجری در بسطام شاهرود قرار گرفته است[/caption]

دامغان

همانگونه که جنگل از دامغان چندان فاصله‌ای ندارد، این شهرستان یک کویر زیبا و بکر به نام کویر حاجعلیقلی را هم در خود جای داده است.

جاذبه‌های تاریخی دامغان بی‌شمارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تاریخانه و چشمه علی دامغان اشاره کرد.
 

کویر حاج علیقلی ۲۳۹۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. بخشی از این کویر نمکزار است | هنگام قدم زدن در این منطقه صدای دانه‌های نمک زیر پای عابران آوا و حس جالبی را ایجاد می‌کند | عکس: آیسان زرفام[/caption]
 

تاریخانه بنایی مذهبی‌ و معروف به مسجد در دامغان است که گفته می‌شود متعلق به قرن دوم هجری است اما ساختمان آن در ادامه سنت معماری ساسانی ساخته‌ شده است | عکس: آیسان زرفام[/caption]

سمنان

شهرستان سمنان با داشتن ییلاقات، آثار تاریخی و ... از جمله شهرستان‌های مهم گردشگری است، باغ موزه امیر، موزه آب، مناره سلجوقی مسجد جامع سمنان، خانه تدین، عمارت بادگیر و... از جاذبه‌های گردشگری سمنان است.
 

خانه تدین در محله عباسیه و در بافت تاریخی سمنان بنایی متعلق به دوره قاجار و محل زندگی و کسب و کار یکی از تجار بزرگ این شهر بوده‌است | عکس: آیسان زرفام[/caption]
 

مسجد جامع سمنان و مناره سلجوقی آن[/caption]

کد خبر 213955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =