چمدان: محسن شیخ‌الاسلامی توضیح داد: در پی انجام عملیات عمرانی شهرداری ری، در پیاده‌رو خیابانی در مجاورت امامزاده عبدلله شهرری، پایه‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود 40 متر نمایان شد.

او ادامه داد: در نخستین قدم این مسیر و ریل‌های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه‌هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با آن ماشین هویت پیدا می‌کند.

او با بیان این‌که اثر به دست آمده، هویت صنعتی و مدرنیته شدن تهران است، تاکید کرد: این نقطه می‌تواند بخشی از هویت حمل و نقل درون شهری منطقه نیز باشد.

شیخ‌الاسلامی با بیان این‌که دستگاه‌هایی مانند مترو می‌توانند در هویت دادن به این منطقه دخیل باشند، افزود: این سازه قدمت صنعت حمل و نقل ریلی و درون شهری تهران را نشان می‌دهد که خود بخشی از هویت منطقه است، بنابراین باید حفظ شود، بنابراین نخستین قدم این است که آن پایه‌ها حفظ و ریل مرمت شود.







بر اساس برخی منابع تاریخی، اولین خط آهن ایران، خط آهن تهران به شاه عبدالعظیم حسنی(ع) ری بوده و امتیاز آن در سال 1261 خورشیدی به ناصرالدین شاه تحویل شده است.

مرحوم استاد جعفر شهری در کتاب تهران قدیم خود آورده است: این ماشین دودی دو ایستگاه داشت به اسم (گار) که خیابان گارد یا گارد ماشین (خیابان ری از میدان امام تا شوش) و گار دیگری در شهرری نرسیده به میدان خیابان حضرتی که هر دو آنها تعطیل و متروک هستند.

[caption id="attachment_213652" align="aligncenter" width="651"]ماشین دودی دوره قاجار - عکس: آنتوان سوریوگین ماشین دودی دوره قاجار | عکس: آنتوان سوریوگین[/caption]

[caption id="attachment_213653" align="aligncenter" width="550"]ماشین دودی دوره قاجار - عکس: آنتوان سوریوگین ماشین دودی دوره قاجار | عکس: آنتوان سوریوگین | کانال جامعه باستان شناسان ایران[/caption]
کد خبر 213588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =