چمدان: علیرضا خزائلی افزود: غار تاریخی قلعه کرد واقع در 20 کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع آبگرم شهرستان آوج با داشتن ویژگی‌‌های فوق العاده زیبا و مسحور کننده اوج زیبایی طبیعت را در این منطقه به تصویر کشیده است. این اثر تاریخی و طبیعی سال 95 با شماره 383 در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به پیشینه مطالعات تاریخی غار قلعه کرد اظهار داشت: قدیمی‌ترین محوطه کاوش شده استان قزوین تا پیش از غار قلعه کرد، تپه چهار بنه شهر سگزآباد با قدمت 5600 تا 6000 سال پیش از میلاد بوده و در سال 1388 این غار به عنوان یک زیستگاه دوره پارینه سنگی میانی شناسایی و مطرح شد.

خزائلی افزود: به دنبال انجام نخستین فصل کاوش‌های باستان شناسی در غار قلعه کرد و بر اساس یافته‌هایی چون سر پیکان‌های دوره موستری، سر پیکان لوآلوآ و سنگ ابزارهای برداشت شده با فناوری لوآلوآ پیشینه سکونت در استان قزوین تا 200 هزارسال پیش بینی می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه تجزیه و تحلیل داده‌های باستان شناختی این غار توسط موزه انسان شناسی پاریس و دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است اظهار داشت: بر اساس نظر سرپرست هیات کاوش غار قلعه کرد، این غار تاریخی به احتمال زیاد یک کمپ پایه و مورد توجه گروه‌های انسانی در بازه زمانی بین 40 تا 200 هزار سال قبل بوده است.

رد پای انسان های نئاندرتال در قزوین

خزائلی در خصوص 6 هزار یافته فرهنگی به دست آمده از این غار در طی کاوش‌های سال جاری گفت: داده‌های متنوع استخوانی شامل استخوان‌های اسب، گوزن و خرس و … از این غار به دست آمده که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این داده‌ها در کنار بررسی نهشته‌های رسوبی مبین حضور پررنگ پستانداران بزرگ جثه (اسب سانان) در منطقه آوج و نوسانات و تغییرات قابل توجه رطوبتی در دوره پارینه سنگی میانی است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از انجام دومین فصل کاوش غار قلعه کرد در تابستان 98 خبر داد و خاطر نشان کرد: از مهمترین اهداف سرپرست هیات کاوش در فصل دوم رسیدن به سنگ بستر غار و بازسازی کامل فرآیندهای تشکیل لایه‌های باستان شناختی و نهشته‌گذاری در غار و تمرکز بر موضوع نوسانات اقلیمی، دستیابی احتمالی به اسکلت انسان عصر پارینه سنگی و بررسی رابطه میان صنایع سنگی دوره پارینه سنگی منطقه زاگرس و شمال فلات مرکزی ایران است.
کد خبر 213461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =