چمدان: بنای موزه ایران باستان در مجموعه موزه ملی توسط آندره گدار معمار فرانسوی طراحی شده است. سردر این ساختمان طاق بزرگی دارد که از طاق کسرا الهام گرفته شده‌ اما از اندازه واقعی طاق کسرا کوچکتر است.

ساختمان موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در اولین بنای موزه‌ای کشور افتتاح شد معماران این بنا عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی بودند.

در ساخت این اثر از آجر سرخ استفاده شده تا یاد آور معماری دوره ساسانی باشد.



طاق کسرا، ایوان مدائن یا ایوان خسرو یکی از شاخص‌ترین آثار معماری دوره ساسانی است. این طاق سهمی شکل به ارتفاع ۳۷ متر، دهانه‌ ۲۵ متر و عمقی ۴۸ متر بخشی از یک کاخ ساسانی شکوهمند در تیسفون بوده‌ که اکنون خرابه‌ای از آن برجای مانده‌، این کاخ در زمان حمله اعراب به ایران غارت شده‌‎ ‌است.

تیسفون یکی از پایتخت‌های باستانی ایران به شمار می‌رود. بنابراین این محوطه از ارزش باستان‌شناسی بسیاری برخوردار است.

طاق کسرا در ۳۵ کیلومتری بغداد پایتخت عراق قرار دارد و دهکده کوچکی با نام «سلمان باک» در نزدیکی طاق کسری است که آرامگاه سلمان فارسی است نیز در آنجا قرار گرفته‌ است.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ریزش برخی قسمت‌های طاق کسرا منتشر شد که در پی آن وزیر فرهنگ عراق دستور بررسی و مرمت این اثر را داده‌، او گفته ریزش‌ها مربوط به بخش‌های اصلی و باستانی بنا نبوده و در قسمت‌هایی رخ داده که در دوره معاصر آجرچینی شده‌است.

نمایندگان پارلمان عراق هم نسبت به وضعیت این اثر هشدار داده‌اند.

انجمن علمی باستان‌شناسان ایران با انتشار نامه‌ای از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردند که نسبت به حفظ این اثر اقدام کند چرا که این بنا متعلق به تمدن ایران است.

[related-post id="213200"]
کد خبر 213295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =