اوشیدای افسانه‌ای را از آسمان تماشا کنید | ردپای تاریخ در میان هامون ؛ از فردوسی تا رستم دستان در کوه خواجه سیستان و بلوچستان

کوه خواجه سیستان و بلوچستان بلندی منحصر بفردی است که در دشت مسطحی قرار گرفته است. بلندی‌ای که اگر هامون زنده باشد، راه رسیدن به آن قایق است و هامون این کوه افسانه‌ای در آغوش کشیده است. میان این کوه مجموعه‌ای از آثار تاریخی قرار دارد و آن را برای دین‌های بسیاری مقدس کرده است. اوشیدا نام قدیم کوه خواجه است. جایی که ردپای فردوسی در آن را می‌توان پی گرفت و سراغ قبر رستم دستان رفت.

چمدان : این کوه ذوزنقه‌ای شکل از سنگ‌های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع تقریبی ‪ ۶۰۹‬متر از سطح دریا، در هنگام پرآبی، جزیره کوچکی در میان دریاچه هامون تشکیل می‌دهد.


یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی این محل، آتشکده‌ای است قدیمی که زمان ساخت آن به سده یکم پس از میلاد باز می‌گردد. آتشکده مذکور دارای یک تالار مرکزی در وسط و راهروهایی در اطراف است که در نهایت به ورودی اصلی آن در جلو ختم می‌شود و مطابق با سبک چهارتاقی‌های آن دوره ساخته شده است.

ویرانه‌هایی نیز در اطراف آن وجود دارد که مربوط به دوره‌های اشکانی و ساسانی است.

کوه خواجه قلعه‌ای عظیم و دژ شهری منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این اثر بزرگ به تخت جمشید خشت و گل شهرت دارد و تنها نمونه دژ شهرهای اشکانی باقی مانده در ایران است.

ویدئوی متفاوت مرکز میراث آرکا از کوه خواجه و آثار تاریخی آن را تماشا کنید:

کد خبر 213261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =