نتایج پژوهشی که دانشمندان دپارتمان ملی ستاد حوادث غیرمترقبه و موسسه زمین‌شناسی محیطی و مهندسی زمین‌شناختی و شورای ملی پژوهش‌ در نشریه تخصصی Tectonics منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که سیستم گسلی کوه وکتور (کوه پیروز یا مونته‌وتوره) مسئول زلزله‌ای است که در قرن پنجم میلادی بسیاری از بناهای عصر رُمی ازجمله کولوسئوم را تخریب کرد.

چمدان : بین ماه‌های آگوست و اکتبر ۲۰۱۶ در مناطق وسیعی از مرکز ایتالیا زلزله‌های شدیدی رخ داد که منشاء آنها فعالیت گسل مونته‌وتوره بود. این زلزله‌ها زخم‌ها و بدشکلی‌هایی را در سطح زمین برجای گذاشت.

کولوسئوم

کولوسئوم- عکس: هدا عربشاهی

دانشمندان با مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناختی صخره‌هایی که این زخم‌ها در آنها به‌وجود آمده بود و مقایسه آنها با بدشکلی‌های ناشی از زلزله‌های تاریخی مشابه در همین منطقه دریافتند که گسل مونته‌وتوره در گذشته هم زلزله‌های دیگری را به‌ وجود آورده است.

براساس این مطالعه، گسل کوه پیروز، در گذشته دست‌کم ۶ زلزله ویرانگر را سبب شده است که زلزله ماقبل آخر آن در سال ۴۴۳ میلادی رخ داده و آسیب‌های شدیدی به آثار تاریخی سده‌های نخستین مسیحیت و بناهای مهم دیگری چون کولوسئوم وارد آورده است.
 

کولوسئوم

کولوسئوم- عکس: هدا عربشاهی

آمفی‌تئاتر تخم‌مرغی‌شکل فلاوین معروف به کولوسئوم در مرکز شهر رم که بین ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار تماشاچی ظرفیت داشته است به‌عنوان بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتری تاکنون‌ ساخته‌شده به‌دست بشر شناخته می‌شود. عملیات ساخت کولوسئوم در دوره امپراتور وسپاسیان در ۷۲ میلادی آغاز شد و سال ۸۰ میلادی در دوره امپراتوری تیتوس تمام شد.

کد خبر 212999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =