چمدان:  طاق کسرا یا ایوان مدائن از برجسته‌ترین آثار تاریخی عراق مربوط به دواران پادشاهان ساسانی در معرض ویرانی کامل قرار گرفته است. انتشار یک ویدئو از تخریب بخش‌هایی از ایوان مدائن از وضعیت نامناسب آن پرده برداشت.

رسانه‌های عراق به نقل از کاظم الشمّری نماینده ائتلاف الوطنیه (ایاد علاوی) در پارلمان عراق نوشتند: این اثر برجسته تاریخی در جنوب شرقی بغداد پایتخت عراق به دلیل بی‌توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

این نماینده پارلمان عراق از رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر فرهنگ عراق و همچنین سازمان یونسکو خواست برای نجات این اثر بی‌نظیر تاریخی اقدام عاجل به عمل آورند.

الشمری در بیانیه‌ای تاکید کرده است که در پی ریزش بخشی از طاق کسرا، بخش‌های دیگری از آن در معرض ریزش قرار دارد و هر لحظه ممکن است ویران شود.

هنوز مقامات دولتی عراق در خصوص ویدئویی در این زمینه و اظهارات نماینده پارلمان واکنشی نداشته‌اند. مقامات عراقی پیشتر نبود بودجه و عدم امنیت را از عوامل متروک ماندن آثار تاریخی و عدم ترمیم آن دانسته‌اند.

[caption id="attachment_212977" align="aligncenter" width="1026"]طاق کسری طاق کسری یا ایوان مدائن | عکس: الجزیره[/caption]

[related-post id="212658"]

«عبدالامیر الحمدانی» وزیر فرهنگ و گردشگری عراق که 22 بهمن امسال با علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیدار کرد نگهداری آثار باستانی را مهمترین چالش این کشور دانسته و از ایران درخواست کرده بود تا در این زمینه با توجه به مفاد آخرین تفاهمنامه دو کشور به عراق کمک کند. همچنین تاکید کرده بود: طاق کسری (ایوان مدائن) از جمله آثار باستانی عراق است که به خاطر اقدامات مرمتی گذشته و از طرفی کهنسالی به نگهداری و ترمیم نیاز دارد.

گویا عراقی‌ها از وضعیت این بنای تاریخی که سال‌ها به واسطه‌‌ جنگ و قبل و بعد از آن تقریبا به حال خود رها شده بود، خبر داشتند که چنین درخواستی را از وسئولان میراثی ایران داشتند، حالا 24 روز بعد از این دیدار و در 16 اسفند ماه «کاظم الشمری» نماینده ائتلاف ملی عراق با انتشار تصاویری از وضعیت ایوان مدائن از مقامات ارشد این کشور خواست هرچه سریع‌تر فکری به حال نجات این اثر باستانی کنند.

اسماعیل یغمایی از اساتید باستان‌شناسی ایران در مورد وضعیت طاق کسری و بحران تخریب این اثر تاریخی به جهان صنعت می‌گوید: ما چند ماه مانده به انقلاب قرار بود به دیاله عراق برویم و در آنجا کاووش داشته باشیم. بعد از انقلاب برنامه‌ها به هم ریخت. در زمان شاه هم صدام با حکومت ایران خوب نبود و نتوانستیم وضعیت ایوان مدائن را پیگیری کنیم. ما هیچ‌وقت همسایه‌های خوبی برای هم نبودیم. از طرف دیگر گویی خودمان نیز با تاریخ‌مان مشکل داریم. انگار که سیاست سازمان میراث فرهنگی نه حفظ آثار که تخریب آن است»!

او با اشاره به این نکته که عراق این اثر تاریخی را ثبت ملی نکرده است ادامه می‌دهد: دولت عراق این اثر تاریخی را ثبت ملی نکرده است. ما در پروسه‌های اینچنینی فقط باج داده‌ایم. هرچند همه چیز گردن عراقی‌ها نیست. مشکل خود ما هستیم. در شوش چه اتفاقی افتاده است؟ جریان زیرگذر را فراموش کردید؟ تخریب آثار تاریخی یک یا دو مورد نیست. با همه این بی‌خیالی‌ها انتظار داریم عراق برای حفظ آثار تاریخی ما قدمی بردارد؟»

یغمایی با اشاره به وضعیت طاق کسری می‌گوید: «وضعیت پیچیده‌ای نیست. فقط و فقط نیاز به بودجه دارد. طاق کسری به جز حفاری مختصری که ایتالیایی‌ها در آنجا انجام داده‌اند، پیگیری خاصی نشده است. برای مرمت آنجا هزار کار می‌شود انجام داد اگر انگیزه‌ای باشد. می‌شود دیوار زد، مرمت کرد و … ایتالیایی‌ها برج پیزا را با آن وضعیت صاف کردند و دیگر طاق کسری مساله‌ای نیست. باز هم تکرار می‌کنم که مشکل اصلی خود ما هستیم و باید نگاه به آثار تاریخی در کشور تغییر کند».
کد خبر 212971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =