چمدان: محمد صلاح بازیکن مصری فوتبال که در تیم لیورپول بازی می‌کند ویدئویی از مهارت‌های خود در فضای مجازی منتشر کرد که به یک چالش برای دوستداران فوتبال تبدیل شد. یک پسر 7 ساله ایرانی هم توانست تمام کارهایی را که صلاح با توپ در ویدئو انجام می‌دهد همانند او انجام دهد.

این کودک که سبب شگفتی بسیاری شده اکنون علاقه‌مند است صلاح را از نزدیک ببیند.

مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توئیتی گفته است که نمی‌داند دولت فعلی مصر اجازه سفر اتباع این کشور را به ایران می‌دهد یا نه اما صلاح می‌تواند 20 روز با ویزای گردشگری به ایران بیاید.

او پس از آن بخشنامه‌ای از اجازه ورود گردشگران مصری به ایران منتشر کرده‌ است. البته این نامه برای سال 92 است در حالی که روابط دیپلماتیک ایرام و مصر از آن تاریخ تغییر کرده‌ است.

روابط مصر و ایران اگرچه در پیش از انقلاب اسلامی در بالاترین سطح خود قرار داشت اما پس از انقلاب اسلامی و سفر شاه به مصر و فوت او در این کشور روابط میان ایران و مصر رو به تاریکی رفت و در سال 1358 قطع شد.

این روابط تیره و تار سال‌ها ادامه داشت و پس از استقبال ایران از ترور انور سادات و بهبود روابط مصر با اسرائیل این رابطه تاریک‌تر هم شد تا اینکه پس از ناآرامی‌های مصر در سال 2011 و استعفای حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و روی کار آمدن محمد مرسی از اعضای اخوان المسلمین برای دوره کوتاهی روابط مصر و ایران رو به بهبود رفت و از سال 90 تا 92 تورهای مصری به ایران آمدند و تعداد محدودتری تور از ایران به مصر رفتند و برای مردم دو کشور ویزا توریستی صادر شد. حتی ایران به گردشگران مصری اجازه داد که بدون نیاز به ویزا به ایران سفر کنند اما پس از مدت کوتاهی با قطع روابط دیپلماتیک ایران و مصر گردشگری میان این دو کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

اگرچه همچنان وزارت خارجه ایران اعلام می‌کند که مردم همه دنیا به جز رژیم اشغالگر قدس می‌توانند به ایران سفر کنند و مصر نیز در سایت وزارت خارجه خود شرایط سفر گردشگران به ایران را نوشته و نامی از ممنوعیت گردشگری نیست اما به علت نبود روابط دیپلماتیک عملا گردشگری، حداقل به صورت مستقیم، ترددی میان دو کشور وجود ندارد و هیچ تور گردشگری میان این دو کشور برقرار نیست.

گفتنی است در طول تمام این سال‌ها برخی قاریان مصری برای برنامه‌های قرآنی به ایران دعوت شدند که در موارد بسیاری یا از سفر آنها به ایران ممانعت شده یا پس از بازگشت از ایران مشکلاتی برای این قاریان به وجود آمده است.

 

 
کد خبر 212811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =