چمدان: اوژن آفتاندلیانس معمار ایرانی ارمنی تباری است که آثار شاخصی از او برجای مانده‌ است.

آفتاندلیانس در تبریز به دنیا آمد، در تهران به دبیرستان دارالفنون رفت و پس از آن به فرانسه سفر کرد و معماری را در مدرسه هنرهای زیبای پاریس آموخت. دو اثر مهم او در تهران تالار وحدت و ساختمان شماره 2 موزه ملی ایران (موزه دوران اسلامی) است که این دو شباهت بسیاری در نما با هم دارند.

آفتاندلیانس آثار شاخص دیگری در سراسر ایران همانند کلیسای وانک، کلیسای سرکیس مقدس تالار فرهنگ، دانشکده هنرهای زیبا و .... دارد.

تالار وحدت

تالار وحدت با نام اولیه تالار رودکی سالنی برای اجرای اپرا، باله، کنسرت و نمایش بود که در سال 1346 شمسی افتتاح شد. ساخت این بنا 10 سال به طول انجامید.

تالار وحدت ۷ طبقه دارد و شامل یک سالن هم کف و سه طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است و می‌تواند۷۴۰ تماشاگر را در خود جای دهد.

صحنه و پیش صحنه این تالار طراحی پیچیده‌ای دارد و متحرک است.

جلوی هر یک از بالکن‌های تالار به طور نیم دایره به سبک ایرانی گچ بری شده‌ است و ۶۳ چراغ دیواری کریستال در ۳ ردیف که هر ردیف در بدنه یکی از طبقات جای دارد، همراه با لوستر بزرگ سقف تالار را روشن می‌کند.

نمای داخلی این سالن که از مخمل قرمز پوشیده‌شده تصویر بی‌نظیری در چشم بینندگان ایجاد می‌کند.



تالار انتظار این سالن در طبقه هم کف قرار دارد و سقف آن گچ بری و آیینه کاری شده است و 8 شاخه لوستر کریستال روشنایی تالار را تأمین می‌کنند.

نمای تالار وحدت از سنگ سیاه است و ورودی اصلی آن با چند پله در ارتفاع آغاز می‌شود در دو طرف درب ورودی دیوارهای مرتفع با سنگ سیاه به چشم می‌خورد و پنجره بلندی در بالای در قرار دارد.

این ورودی که ورودی اصلی تالار و مشرف به فضای سبز طراحی شده‌ است، اکنون دیگر مورد استفاده نیست و مردم از درب ضلع شمالی وارد سالن انتظار تالار وحدت می‌شوند.

[caption id="attachment_212793" align="aligncenter" width="767"] درب ورودی اصلی تالار وحدت | عکس: هدا عربشاهی[/caption]

ساختمان شماره 2 موزه ملی

ساخت این ساختمان که اکنون به عنوان موزه دوره اسلامی شناخته می‌‌شود در سال 1320 به قصد ایجاد موزه مردم شناسی آغاز شد و تا سال 1338 ادامه پیدا کرد. پلان چلیپایی این بنای 8 ضلعی الهام گرفته از کاخ ساسانی بیشابور است.

برخلاف آنچه تصور می‌شد این بنا تا سال 1375 هرگز نام موزه به خود نگرفت و به عنوان مکانی برای نمایشگاه‌های موقت و همایش استفاده شد.



نمای موزه دوره اسلامی ویژگی‌های نمای تالار وحدت را دارد. این موزه نیز با سنگ پوشیده‌ شده و درب آن درست مانند تالار وحدت با چند پله در ارتفاع قرار گرفته‌ است. در دو طرف درب ورودی موزه دوران اسلامی نیز دو دیوار بلند با سنگ سیاه خودنمایی می‌کند و در بالای درب هم پنجره بلندی به چشم می‌خورد که دقیقا همانند پنجره تالار وحدت زه‌هایی طلایی و متقاطع دارد.

کد خبر 212790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =