روحانی: تهرانی‌ها چهار ساعته با قطار به رشت می‌روند؛ این خط به آستارا می‌رسد | وزیر راه: خط ریلی رشت روزی ثبت ملی می‌شود

چمدان: حسن روحانی عصر چهارشنبه 15 اسفند ماه در مراسم افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت افزود: باعت افتخار و خوشحالی است که این پروژه بسیار مهم، با پیچیدگی‌هایی که از لحاظ احداث پل و تونل‌ها داشته، توسط مهندسان ایرانی طراحی و اجرا شده و موجب خوشحالی است که این راه آهن می تواند خط آهن مهم و استراتژیک در منطقه باشد.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: این راه آهن با تفاهمنامه‌ای که امروز امضاء شده، از رشت به سمت آستارا ادامه می‌یابد و امیدوارم که در زمان کوتاهی شاهد اجرای این طرح بسیار مهم باشیم.

وی با اشاره به اهمیت خط ریلی قزوین - رشت گفت: این خط ریلی می‌تواند خلیج فارس و جنوب ایران را به شمال ایران، منطقه قفقاز و شرق روسیه و شمال اروپا متصل کند و در عین حال می تواند جنوب شمال و جنوب غرب برای ما محسوب شود چراکه توانمندی زیادی برای حمل و نقل خواهد بود. همچنین این قطار مسیر رشت به تهران را حدود چهار ساعت طی می‌کند که برای گردشگران، مسافران و حمل و نقل بار بسیار اهمیت دارد.

روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید طی مدت پنج سال 20 درصد راه آهن کشور افزایش یافت، گفت: طی دو سال اخیر چهار استان به راه آهن سراسری متصل شد و گیلان چهارمین استان است و سال آینده اتصال بستان آباد به تبریز در استان آذربایجان شرقی را خواهیم داشت.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم در مرحله اول بندر کاسپین را که آسان‎تر است، افتتاح کنیم، گفت: در گام دوم نیز انزلی و سپس خط ریلی تا آستارا را افتتاح خواهیم کرد و در واقع سه هدف داریم که بخش بزرگ آن در این دولت انجام می‎گیرد و امیدواریم اگر بتوانیم و امکان پذیر باشد، بخش اعظم این طرح را در دولت دوازدهم اجرا و عملیاتی کنیم.

[related-post id="212522"]

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن رشت - قزوین توسط رئیس جمهوری گفت: حدود 60 درصد از این پروژه بزرگ، در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه یک هزار و 850 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است افزود: رفاه، شکوفایی اقتصادی، رونق ترانزیت و گردشگری از تاثیرات احداث خط ریلی است؛ در نخستین روزهای حرکت، این قطار مسیر تا تهران را طی چهار ساعت می‌پیماید ولی به تدریج سرعت و سرویس‌های قطار افزایش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که حلقه مفقوده کنونی اتصال این خط ریلی به آستارا است، گفت: خط ریلی قزوین-رشت، اثر ماندگار تاریخی است که روزی ثبت ملی می‌شود و از مردم استان می‌خواهیم برای ادامه این مسیر ریلی همکاری کنند و آنانی که در مسیر آستارا ساکن هستند، برای واگذاری اراضی همکاری داشته باشند.

[related-post id="211976"]

به گزارش چمدان، قطار رشت پس از بهره برداری رسمی از راه آهن مسیر قزوین - رشت توسط رئیس جمهوری، نخستین حرکت خود را عصر چهارشنبه با انتقال 120 نفر از اعضای خانواده شهدا به مشهد آغاز کرد. همچنین با حضور رئیس جمهوری، تفاهم نامه احداث راه آهن رشت - آستارا بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و قرارگاه خاتم الانبیاء و نیز تفاهم نامه احداث خط ریلی رشت - انزلی بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و منطقه آزاد انزلی امضاء شد.

[related-post id="209136"]

[related-post id="209707"]
کد خبر 212532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =